Tujuan

Rencana dalam blog ini ada hasil karya penulis penulis dari pelbagai sumber. Dikumpul dengan tujuan untuk memudahkan rujukan. Jika empunya rencana tidak bersetuju rencananya disiarkan dalam blog ini sila beri maklum dan rencananya akan tidak dipamerkan.

20 October 2007

Sepuluh wasiat al-Quran

Selamat membaca..........

Sepuluh wasiat al-Quran
Ustaz Zainudin Hashim
Fri | Oct 19, 07 | 12:15:45 pm MYT

Walaupun berakhirnya bulan Ramadan yang cukup sinonim dengan tazkirah atau majlis ilmu yang padat dengan pengisian agama, ia bukan bermakna majlis-majlis ilmu itu terhenti tanpa ada kesinambungannya.

Sila layari www.englishsection.com untuk Laman Utama English Section atau www.harakahdaily.net/wap/ untuk melayari HarakahDaily.Net menggunakan telefon bimbit GPRS (General Packet Radio Service) anda.

Ramadan boleh disifatkan sebagai bulan merekrut tentera-tentera Allah dalam kem latihan, mereka akan dikerahkan selepas tamat latihan dengan mempraktikkan segala apa yang digarap sepanjang satu bulan di kem tersebut bagi membuktikan ketangkasan, ketajaman serta kekuatan mental dan fizikal.

Justeru, bagi memastikan mereka tidak lupa terhadap ilmu dan maklumat yang digarap dalam bulan Ramadan, maka al-Quran tampil dengan pelbagai pendekatan untuk memimpin tentera-tentera Allah itu terus mempunyai hubungan dengan nilai ilmu yang terkandung di dalam kitab suci tersebut.

Maklumlah sambutan hari raya yang padat dengan program ziarah, terkadang-kadang boleh menyebabkan seseorang itu lupa untuk melihat semula asas-asas tarbiah yang boleh meningkatkan prestasi iman, apatah lagi ia berbentuk sebuah wasiat.

Dalam al-Quran terdapat sepuluh wasiat yang amat bernilai yang perlu diketahui oleh setiap individu muslim, bagi memastikan kesinambungan penghayatan hidup mereka dengan nilai-nilai agama. Apatah lagi ia berkaitan dengan tegahan Allah bertujuan memimpin manusia muslim ke satu hala tuju hidup yang lebih bermakna.

Wasiat tersebut diabadikan oleh Allah menerusi ayat 151-153 daripada surah al-AnĂ¢€™am yang boleh diklasifikasikan urutan tegahan Allah yang perlu diambil kira sebagi berikut:

1) Larangan Allah daripada melakukan syirik terhadap-Nya.

2) Larangan daripada berlaku tidak baik terhadap kedua ibu bapa.

3) Larangan daripada membunuh anak kerana takut menjadi miskin.

4) Keyakinan terhadap Allah yang memberi rezeki kepada hamba-hamba-Nya.

5) Larangan daripada mendekati perkara-perkara yang keji, sama ada yang nyata atau yang tersembunyi.

6) Larangan berbunuhan sesama manusia.

7) Larangan daripada memakan harta anak yatim.

8) Perintah berlaku adil dalam timbangan dan segenap tuntutan hidup.

9) Perintah Allah untuk mengikuti jalan yang lurus iaitu Islam.

10) Larangan daripada terikat dengan pegangan ciptaan manusia yang tergelincir daripada kebenaran Islam./tajdid

No comments: