Tujuan

Rencana dalam blog ini ada hasil karya penulis penulis dari pelbagai sumber. Dikumpul dengan tujuan untuk memudahkan rujukan. Jika empunya rencana tidak bersetuju rencananya disiarkan dalam blog ini sila beri maklum dan rencananya akan tidak dipamerkan.

25 October 2007

Didik anak tangani penjenayah seksual

Selamat membaca..........

Didik anak tangani penjenayah seksual



MENJAGA keselamatan diri adalah perkara pertama yang perlu dididik kepada anak apabila mereka memasuki alam remaja. Ibu bapa selalu berpesan kepada anak supaya jangan bermain api dan berpesan supaya berhati-hati ketika melintasi jalan raya supaya tidak dilanggar kereta. Perumpamaan ini bertujuan mengelak anak daripada bahaya fizikal.


Bagaimana pula dengan bahaya seksual? Adakah anak tadi sudah mahir mengelakkan diri daripada menjadi mangsa seksual? Apakah pesanan yang kita berikan mampu mengelakkan mereka daripada serangan itu? Apakah perkara yang harus dilakukan supaya masalah serangan seksual dapat dihentikan?


Ketika anak berada di luar rumah iaitu ketika mereka dihantar ke sekolah dengan menaiki bas, adakah mereka mempunyai perlindungan secukupnya apabila menghadapi penjenayah seksual? Atau ketika mereka ke kelas tuisyen, ke rumah kawan, ke kedai atau ke surau, adakah mereka mempunyai perlindungan yang sewajarnya. Adakah mereka tahu bagaimana menangani apabila bertemu dengan orang yang tidak dikenali?


Saya cadangkan cara menangani masalah itu:


Ibu bapa harus mengenalkan kepada anak mengenai bahagian sulit tubuhnya dan hakikat bahawa bahagian itu adalah aurat dan perlu ditutup daripada pandangan umum.


Anak perlu dimaklumkan mengenai jenis sentuhan yang dibolehkan dan sentuhan yang dilarang.


Anak perlu dididik berani membantah sentuhan yang membuatkannya tidak selesa, walaupun sentuhan itu bukan pada alat sulitnya. Sebagai contoh, dalam lif, pipi mereka dibelai seorang lelaki yang mereka tidak kenali. Ajar mereka bersikap tegas dan mengatakan: �Saya tidak suka awak buat begitu.�


WAZIIR DAN AZREEN,

Kuala Lumpur.

No comments: