Tujuan

Rencana dalam blog ini ada hasil karya penulis penulis dari pelbagai sumber. Dikumpul dengan tujuan untuk memudahkan rujukan. Jika empunya rencana tidak bersetuju rencananya disiarkan dalam blog ini sila beri maklum dan rencananya akan tidak dipamerkan.

26 August 2008

Kuasa ekonomi orang Melayu

Selamat membaca..........

Mengembalikan keagungan kuasa ekonomi orang Melayu

Oleh Nassrul Hakim Md Jani

"ORANG Melayu masih lemah dari sudut ekonomi. Orang Melayu masih jauh ketinggalan." Ini adalah ungkapan yang sering kita dengar. Barangkali ungkapan ini sudah sampai ke tahap menjemukan.

Apabila banyak dibina rumah mewah, maka projek itu akan dituduh sebagai meminggirkan orang Melayu dan rumah kos rendah pula menjadi sinonim dengan orang Melayu. Masalah berkaitan penguasaan ekonomi di kalangan orang Melayu akan terus berkumandang di sana sini.

Ketika membahaskan usul 'Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di Dewan Rakyat baru-baru ini, Datuk Seri Najib Razak, berkata masyarakat Cina terus mencapai peningkatan dari segi hak milik sektor korporat, iaitu kepada 42.4 peratus dan hak milik premis sebanyak 76.1 peratus, manakala Bumiputera mempunyai pemilikan ekuiti dalam sektor korporat 19.4 peratus dan hak milik premis sebanyak 15 peratus.


Kita tidak boleh menafikan bahawa masalah penguasaan ekonomi di kalangan orang Melayu yang lemah adalah kerana mereka lebih cenderung makan gaji daripada berniaga. Tidak ada lain untuk menguasai ekonomi selain membabitkan diri dalam keusahawanan. Walaupun sebahagian besar orang Melayu menguasai Kabinet dalam kerajaan dan jawatan dalam sektor awam, ia bukan dikira penguasaan dalam ekonomi.


Mungkin kerana persekitaran budaya dan sosial orang Melayu, keusahawanan masih dilihat sebagai sesuatu yang asing. Masyarakat Cina sangat memandang tinggi mereka yang berniaga. Orang berniaga dianggap lebih matang daripada yang makan gaji. Kerja makan gaji dianggap sebagai sesuatu yang dilakukan untuk mendapat pengalaman sementara menunggu masa sesuai memulakan perniagaan.

Berlainan dengan situasi masyarakat Melayu menganggap berniaga sebagai sesuatu yang dilakukan untuk menyara hidup sementara mendapat kerja makan gaji. Sudah pastilah matlamat terakhir adalah untuk bekerja dengan kerajaan. Oleh itu, kita biasa melihat jika ada mahasiswa menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan selepas tamat pengajian, orang akan kata 'Tak apa, berniagalah dulu sementara belum dapat kerja.'

Pernahkah kita tertanya bagaimana orang Cina yang sebahagian besarnya datang ke Tanah Melayu sebelum Merdeka boleh berjaya menjadi usahawan kaya raya dan menguasai dunia perniagaan di negara ini sedangkan mereka datang sehelai sepinggang tanpa membawa sebarang harta?

Adakah mereka ada agensi seperti Mara, Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB), Perbadanan Ekonomi Negeri dan lain-lain lagi yang membantu mereka membangunkan perniagaan? Pernahkah kita tertanya mengapa sebahagian besar kita tidak boleh hidup semewah bangsa lain sedangkan kita adalah masyarakat peribumi yang nenek moyang kita lahir di sini beratus-ratus tahun dulu?

Apakah ada keajaiban membuatkan mereka berjaya? Mereka juga ada dua kaki dan dua tangan seperti kita. Pada hal, al-Quran mengajar kita bahawa Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu kecuali mereka mengubah nasib mereka sendiri. Kita tidak boleh menafikan bahawa mereka berjaya kerana mereka bekerja keras dan sanggup mengambil risiko membabitkan diri dalam dunia perniagaan.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar, ketika merasmikan Majlis Forum Keusahawanan dan Kerjaya Siswa di Universiti Utara Malaysia berkata, kerajaan begitu komited dengan memperuntukkan RM5.7 bilion bagi menjayakan program dan projek pembangunan di bawah kementeriannya dalam tempoh RMK-9.

Ia disalurkan menerusi pelbagai agensi seperti Institut Keusahawanan Negara (INSKEN), Mara, Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (Bank Rakyat), UDA Holdings Berhad (UDA) dan Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri seluruh negara.

Sebenarnya perancangan yang dibuat kerajaan sejak selepas Merdeka lagi sepatutnya sudah cukup untuk membolehkan orang Melayu untuk bangun menjadi masyarakat perdagangan dan perindustrian berjaya. Jika orang Melayu tidak mahu menukar cara berfikir dan masih dengan pegangan lama, maka keadaan tidak akan berubah biar pun berpuluh-puluh dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) dirangka untuk orang Melayu.

Remaja dan belia hari ini harus dididik supaya minat dengan bidang keusahawanan. Generasi baru orang Melayu perlu mengubah mentaliti dan persepsi mereka terhadap budaya makan gaji. Penulis menasihatkan agar generasi baru orang Melayu, iaitu remaja dan belia supaya jangan lagi mengharapkan kerja makan gaji selepas menamatkan pengajian. Jangan ulangi kesilapan generasi kami yang sudah sebati dengan budaya makan gaji dan tidak nampak peluang dalam keusahawanan sebelum ini.

Apakah 20 tahun lagi kita akan terus membincangkan isu 'orang Melayu masih lemah dalam penguasaan ekonomi?' Sampai bila kita harus lemah dan bila pula kita akan menjadi kuat? Berapa lama lagi masa kita perlu ambil untuk kita menjadi kuat? Tidak jemukah kita bercakap benda sama sekian lama?

Jangan salahkan orang lain jika bangsa kita terus miskin. Jangan lagi merungut mengenai lemahnya bangsa kita dari segi penguasaan ekonomi sekiranya kita sendiri tidak mencari jalan keluar dan berusaha mengubahnya. Persepsi kebanyakan masyarakat Melayu menganggap keusahawanan sebagai sesuatu yang tidak menjamin masa depan harus dikikis.

Jika tidak, kita terus lemah dan bangsa kita akan sinonim sebagai penghuni rumah kos rendah dan setinggan. Jika kita teliti sejarah Melayu suatu masa dulu orang Melayu menjadi pedagang terkemuka berniaga sehingga ke Asia Barat membawa barang dagangan mereka.

Tetapi apakah cukup hanya mengenang dan mengimbas sejarah saja boleh membawa perubahan kepada bangsa Melayu? Carilah wira dalam diri kita. Kembalikan keagungan bangsa kita yang lalu. Sudah pasti ia bukan tugas mudah dan ringan. Ia menuntut satu kerja keras dan komitmen tinggi semua pihak untuk memastikan segala cita-cita menjadi kenyataan.

Penulis ialah pensyarah Pengurusan Perniagaan, Kolej Profesional Mara,
Indera Mahkota, Kuantan, Pahang

2 comments:

muslim said...

setuju sangat..masyarakat melayu terlalu dimanja..dan digelar penerima bantuan paling banyak..adakah ini satu budaya yang memang diserapkan bagi mengawal politik di negara???

Unknown said...

Orang melayu suka sangat kerja dengan orang dan dididik bercita-cita supaya berkerja dengan orang juga..tidak didik supaya jadi ahli perniagaan...jarang mak ayah cakap nanti dah besar boleh berniaga..selalunya akan ckp nanti dah besar boleh jadi doktor atau cikgu kerja kerajaan...jarang orang nak ckp nanti dah besar boleh jadi ahli perniaga jika taknak kerja dengan orang...