Tujuan

Rencana dalam blog ini ada hasil karya penulis penulis dari pelbagai sumber. Dikumpul dengan tujuan untuk memudahkan rujukan. Jika empunya rencana tidak bersetuju rencananya disiarkan dalam blog ini sila beri maklum dan rencananya akan tidak dipamerkan.

26 August 2008

Kuasa ekonomi orang Melayu

Selamat membaca..........

Mengembalikan keagungan kuasa ekonomi orang Melayu

Oleh Nassrul Hakim Md Jani

"ORANG Melayu masih lemah dari sudut ekonomi. Orang Melayu masih jauh ketinggalan." Ini adalah ungkapan yang sering kita dengar. Barangkali ungkapan ini sudah sampai ke tahap menjemukan.

Apabila banyak dibina rumah mewah, maka projek itu akan dituduh sebagai meminggirkan orang Melayu dan rumah kos rendah pula menjadi sinonim dengan orang Melayu. Masalah berkaitan penguasaan ekonomi di kalangan orang Melayu akan terus berkumandang di sana sini.

Ketika membahaskan usul 'Kajian Separuh Penggal Rancangan Malaysia Kesembilan (RMK-9) di Dewan Rakyat baru-baru ini, Datuk Seri Najib Razak, berkata masyarakat Cina terus mencapai peningkatan dari segi hak milik sektor korporat, iaitu kepada 42.4 peratus dan hak milik premis sebanyak 76.1 peratus, manakala Bumiputera mempunyai pemilikan ekuiti dalam sektor korporat 19.4 peratus dan hak milik premis sebanyak 15 peratus.


Kita tidak boleh menafikan bahawa masalah penguasaan ekonomi di kalangan orang Melayu yang lemah adalah kerana mereka lebih cenderung makan gaji daripada berniaga. Tidak ada lain untuk menguasai ekonomi selain membabitkan diri dalam keusahawanan. Walaupun sebahagian besar orang Melayu menguasai Kabinet dalam kerajaan dan jawatan dalam sektor awam, ia bukan dikira penguasaan dalam ekonomi.


Mungkin kerana persekitaran budaya dan sosial orang Melayu, keusahawanan masih dilihat sebagai sesuatu yang asing. Masyarakat Cina sangat memandang tinggi mereka yang berniaga. Orang berniaga dianggap lebih matang daripada yang makan gaji. Kerja makan gaji dianggap sebagai sesuatu yang dilakukan untuk mendapat pengalaman sementara menunggu masa sesuai memulakan perniagaan.

Berlainan dengan situasi masyarakat Melayu menganggap berniaga sebagai sesuatu yang dilakukan untuk menyara hidup sementara mendapat kerja makan gaji. Sudah pastilah matlamat terakhir adalah untuk bekerja dengan kerajaan. Oleh itu, kita biasa melihat jika ada mahasiswa menjalankan perniagaan secara kecil-kecilan selepas tamat pengajian, orang akan kata 'Tak apa, berniagalah dulu sementara belum dapat kerja.'

Pernahkah kita tertanya bagaimana orang Cina yang sebahagian besarnya datang ke Tanah Melayu sebelum Merdeka boleh berjaya menjadi usahawan kaya raya dan menguasai dunia perniagaan di negara ini sedangkan mereka datang sehelai sepinggang tanpa membawa sebarang harta?

Adakah mereka ada agensi seperti Mara, Perbadanan Usahawan Nasional Berhad (PUNB), Perbadanan Ekonomi Negeri dan lain-lain lagi yang membantu mereka membangunkan perniagaan? Pernahkah kita tertanya mengapa sebahagian besar kita tidak boleh hidup semewah bangsa lain sedangkan kita adalah masyarakat peribumi yang nenek moyang kita lahir di sini beratus-ratus tahun dulu?

Apakah ada keajaiban membuatkan mereka berjaya? Mereka juga ada dua kaki dan dua tangan seperti kita. Pada hal, al-Quran mengajar kita bahawa Allah SWT tidak akan mengubah nasib sesuatu kaum itu kecuali mereka mengubah nasib mereka sendiri. Kita tidak boleh menafikan bahawa mereka berjaya kerana mereka bekerja keras dan sanggup mengambil risiko membabitkan diri dalam dunia perniagaan.

Menteri Pembangunan Usahawan dan Koperasi, Datuk Noh Omar, ketika merasmikan Majlis Forum Keusahawanan dan Kerjaya Siswa di Universiti Utara Malaysia berkata, kerajaan begitu komited dengan memperuntukkan RM5.7 bilion bagi menjayakan program dan projek pembangunan di bawah kementeriannya dalam tempoh RMK-9.

Ia disalurkan menerusi pelbagai agensi seperti Institut Keusahawanan Negara (INSKEN), Mara, Bank Kerjasama Rakyat Malaysia (Bank Rakyat), UDA Holdings Berhad (UDA) dan Perbadanan Kemajuan Ekonomi Negeri seluruh negara.

Sebenarnya perancangan yang dibuat kerajaan sejak selepas Merdeka lagi sepatutnya sudah cukup untuk membolehkan orang Melayu untuk bangun menjadi masyarakat perdagangan dan perindustrian berjaya. Jika orang Melayu tidak mahu menukar cara berfikir dan masih dengan pegangan lama, maka keadaan tidak akan berubah biar pun berpuluh-puluh dasar seperti Dasar Ekonomi Baru (DEB) dirangka untuk orang Melayu.

Remaja dan belia hari ini harus dididik supaya minat dengan bidang keusahawanan. Generasi baru orang Melayu perlu mengubah mentaliti dan persepsi mereka terhadap budaya makan gaji. Penulis menasihatkan agar generasi baru orang Melayu, iaitu remaja dan belia supaya jangan lagi mengharapkan kerja makan gaji selepas menamatkan pengajian. Jangan ulangi kesilapan generasi kami yang sudah sebati dengan budaya makan gaji dan tidak nampak peluang dalam keusahawanan sebelum ini.

Apakah 20 tahun lagi kita akan terus membincangkan isu 'orang Melayu masih lemah dalam penguasaan ekonomi?' Sampai bila kita harus lemah dan bila pula kita akan menjadi kuat? Berapa lama lagi masa kita perlu ambil untuk kita menjadi kuat? Tidak jemukah kita bercakap benda sama sekian lama?

Jangan salahkan orang lain jika bangsa kita terus miskin. Jangan lagi merungut mengenai lemahnya bangsa kita dari segi penguasaan ekonomi sekiranya kita sendiri tidak mencari jalan keluar dan berusaha mengubahnya. Persepsi kebanyakan masyarakat Melayu menganggap keusahawanan sebagai sesuatu yang tidak menjamin masa depan harus dikikis.

Jika tidak, kita terus lemah dan bangsa kita akan sinonim sebagai penghuni rumah kos rendah dan setinggan. Jika kita teliti sejarah Melayu suatu masa dulu orang Melayu menjadi pedagang terkemuka berniaga sehingga ke Asia Barat membawa barang dagangan mereka.

Tetapi apakah cukup hanya mengenang dan mengimbas sejarah saja boleh membawa perubahan kepada bangsa Melayu? Carilah wira dalam diri kita. Kembalikan keagungan bangsa kita yang lalu. Sudah pasti ia bukan tugas mudah dan ringan. Ia menuntut satu kerja keras dan komitmen tinggi semua pihak untuk memastikan segala cita-cita menjadi kenyataan.

Penulis ialah pensyarah Pengurusan Perniagaan, Kolej Profesional Mara,
Indera Mahkota, Kuantan, Pahang

23 August 2008

Spekulatif berlebihan 'dalang' kenaikan harga minyak

Selamat membaca..........

Spekulatif berlebihan 'dalang' kenaikan harga minyak

Oleh Thomas I Palley

SEHINGGA beberapa minggu lalu, ketika harga minyak terus melonjak, perdebatan hangat tercetus mengenai peranan fundamental ekonomi dan spekulasi, dalam meningkatkan harga minyak global.

Walaupun harga minyak kini menyusut daripada lonjakan tertingginya sebelum ini debat itu tidak seharusnya dilupakan, kerana ia memberi kesan mendalam terhadap polisi kerajaan yang tidak boleh dibiar untuk diabaikan.

Sudah tentu, jika harga tinggi disebabkan fundamental pasaran minyak juga bergerak seperti yang seharusnya berlaku. Tetapi jika ia disebabkan spekulasi, maka spekulator di kalangan pembuat dasar mesti bertindak untuk membendung kegiatan itu kerana perbuatan terbabit menyebabkan kerugian besar kepada ekonomi global.


Apabila bukti dikenal pasti, ia menjurus kepada perbuatan spekulatif sebagai punca utama kenaikan harga minyak.


Ketika ramai peserta di pasaran minyak menuduh kegiatan spekulatif, kebanyakan pakar ekonomi pula mempertahankan bagaimana prestasi pasaran minyak lebih menjurus kepada soal fundamental dan satu daripada alasan itu ialah kenaikan harga minyak disebabkan kelemahan dolar Amerika Syarikat (AS).

Memandangkan harga minyak didagang berdasarkan dolar Amerika, maka kelemahan mata wang itu menjadikan harga minyak lebih murah kepada pengguna di negara lain, sekali gus meningkatkan permintaan global.

Alasan kedua ialah kenaikan harga minyak disebabkan kadar faedah rendah dan jangkaan harga jangka panjang yang tinggi. Itu sepatutnya mengurangkan bekalan dengan menggalak pengeluar untuk menyimpan minyak di bawah tanah dan mengepam kemudian.

Alasan ketiga pula ialah jika kegiatan spekulatif dituduh menjadi punca kenaikan harga, sepatutnya ada peningkatan dalam inventori minyak, kerana spekulator tidak menggunakan minyak, sebaliknya menyimpan dan dijual kemudian. Memandangkan tidak ada peningkatan dalam inventori, maka tidak ada kegiatan spekulatif.

Semua tiga alasan itu, lemah. Harga minyak naik, jauh lebih tinggi daripada kejatuhan dolar Amerika. Ini bermakna, harga minyak naik di negara lain yang sepatutnya menurun, bukan meningkat.

Malah, harga minyak yang tinggi sebenarnya melemahkan dolar Amerika, bukan sebaliknya. Harga minyak yang tinggi meningkatkan kadar inflasi di Amerika Syarikat, memburukkan lagi defisit dagangannya dan meningkatkan kemungkinan kemelesetan dengan bertindak sebagai cukai ke atas perbelanjaan pengguna.

Malah tidak ada sebarang laporan mengenai pemotongan pengeluaran yang luar biasa, seperti diperkatakan. Sebenarnya, peningkatan harga minyak memberikan insentif kepada pengeluar bebas untuk meningkatkan lagi pengeluaran.

Kali terakhir harga sebenar minyak mencecah tahap sekarang ialah pada 1980, yang menunjukkan bahawa menyorok minyak di bawah tanah, boleh menjadi satu perniagaan yang buruk. Pertubuhan Negara Pengeluar Minyak (Opec), juga mempunyai kepentingan yang kuat untuk mengekalkan pengeluaran.

Ia mahu mengekalkan harga rendah untuk memelihara penggunaan minyak dalam ekonomi global dan menghalang pilihan teknologi sebagai alternatif kepada sumber tenaga.

Akhirnya, perbincangan mengenai penyimpanan gagal untuk mengiktiraf perbezaan jenis inventori. Dengan itu, harga spekulatif tinggi yang direkodkan, kemungkinan menyebabkan peniaga pukal melepaskan inventori, tetapi yang dilepaskan itu mungkin dibeli spekulator, yang kini aktif memajak kapasiti simpanan komersial.

Implikasinya ialah spekulator boleh mendorong kenaikan harga dan meningkatkan pegangan inventori mereka, walaupun keseluruhan inventori komersial, tidak banyak berubah.

Lazimnya, sukar untuk membuktikan bahawa perbuatan spekulatif bertanggungjawab menyebabkan harga minyak tinggi, kerana ia lebih cenderung berlaku di sebalik fundamental yang kuat. Bagaimanapun, wujud bukti kukuh menunjukkan kegiatan spekulatif berlebihan di pasaran minyak sekarang.

Satu petanda kuat ialah perubahan tercatat dalam ciri perdagangan minyak, dengan spekulator (iaitu institusi kewangan dan dana lindung nilai) kini merangkumi 70 peratus dagangan, meningkat daripada 37 peratus tujuh tahun lalu.

Mengenai fundamental pasaran, tidak ada perubahan dari segi permintaan dan bekalan yang boleh memperjelaskan lonjakan di luar jangkaan harga minyak. Malah, kelaziman pergerakan harga minyak adalah konsisten dengan spekulatif. Pada Jun, harga minyak naik AS$11 dalam satu hari dan pada Julai, ia jatuh AS$15 dalam tempoh tiga hari. Turun naik ini, tidak sejajar dengan pasaran berdasarkan fundamental.

Di sebalik saiz pasaran minyak, spekulasi boleh mempengaruhi harga kerana tidak anjalnya permintaan dan bekalan. Permintaan bagi minyak agak lambat untuk berubah apatah lagi pengubahsuaian pengeluaran mengambil masa. Ciri ini membuatkan pasaran minyak terdedah kepada spekulasi.

Lihatlah bagaimana situasi sekarang ini meningkatkan inflasi global, menurunkan pendapatan orang miskin, melemahkan dolar, memburukkan defisit dagangan Amerika Syarikat, meragut ketidakstabilan kewangan global dan meningkatkan kemungkinan kemelesetan global. Ini semua memerlukan tindakan polisi dengan segera.

Penulis ialah Ketua Ekonomi di Suruhanjaya Kajian Ekonomi dan Keselamatan AS-China (Projek Syndicate, 2008)

Cetak artikel | Hantar pada kawan

20 August 2008

Ilmu-ilmu hadis Sheikh Ahmad Al-Fathani

Selamat membaca..........

Ilmu-ilmu hadis Sheikh Ahmad Al-Fathani

SEBAGAIMANA al-Quran dengan kepelbagaian ilmunya, demikian juga halnya dengan hadis yang sangat banyak ilmu yang tertakluk dengannya. Di antara ilmu-ilmu itu ialah Ilmu Mushtalahul Hadis, Ilmu Dirayah Hadis dan Ilmu Rijal Hadis. Selain penghafal hadis dengan jumlah yang banyak, Sheikh Ahmad al-Fathani juga telah khatam pengajian ilmu-ilmu hadis terutama kitab-kitab dalam lingkungan Ahlus Sunni. Beliau belajar semua disiplin ilmu yang ada dalam persekitaran hadis.

Sheikh Ahmad al-Fathani telah memperoleh sanad musalsal yang dianggap penting dalam ilmu hadis. Dalam umur masih muda, Sheikh Ahmad al-Fathani telah menguasai ilmu-ilmu hadis. Ini terbukti apabila beliau telah diberikan ijazah oleh dua orang gurunya di Madinah pada tahun 1319 H/1901 M.

Ijazah hadis yang pertama diberikan oleh Saiyid Muhammad Ali bin Saiyid Zhahir al-Watri al-Hanafi pada tarikh 26 Rejab 1319 H/1901 M dan ijazah hadis yang kedua diberikan oleh Saiyid Abdul Qadir as-Syibli at-Tharablusi as-Syami al-Hanafi. Kedua-dua ulama itu adalah ulama besar ahli hadis pada zaman itu yang mengajar di Masjid Nabawi, Madinah.

Sheikh Ahmad al-Fathani juga menyusun kitab mengenai hadis dalam bahasa Arab dan bahasa Melayu. Yang bahasa Arab masih dalam bentuk manuskrip, manakala dalam bahasa Melayu yang pernah diterbitkan di antaranya ialah Bisyarah al-‘Amilin wa Nazarah al-Ghafilin. Dalam karya beliau Hadiqatul Azhar war Rayahin juga banyak terdapat hadis dan terjemahannya.

Selain itu, sekurang-kurangnya ada tiga kitab yang membicarakan hadis dalam bahasa Melayu telah ditashhih oleh Sheikh Ahmad al-Fathani. Pada ketiga-tiga karya tersebut, terdapat puisi beliau yang ditulis dalam bahasa Arab dan bahasa Melayu. Kitab-kitab yang dimaksudkan ialah Kasyful Ghummah karya Sheikh Daud bin Abdullah al-Fathani, Al-Jauharul Mauhub karya Sheikh Wan Ali bin Abdur Rahman Kutan, al-Kalantani dan Al-Kaukabud Durriy karya Sheikh Muhammad bin Ismail al-Fathani.

Sebelum membicarakan puisi-puisi Sheikh Ahmad al-Fathani pada kitab-kitab yang tersebut, penulis senaraikan sanad lengkap beliau dalam bidang ilmu hadis yang khusus mengenai kitab-kitab hadis shahih. Sanad yang dimaksudkan adalah:

*Sheikh Ahmad al-Fathani, belajar kepada:

*Saiyid Ahmad bin Zaini Dahlan, belajar kepada:

*Maulana Sheikh Utsman bin Hasan ad-Dimyathi al Azhari, belajar kepada:

*Ramai ulama, yang paling terkenal dan banyak disebut ada tiga orang, iaitu: Sheikh Abdullah bin Hijazi asy-Syarqawi, Sheikh Muhammad al-Amir al-Kabir, dan Sheikh Muhammad bin Ali asy-Syanwani. Khusus sanad daripada Allamah Sheikh Abdullah bin Hijazi asy-Syarqawi, belajar kepada:

*Allamah asy-Syamsu Muhammad Salim al-Hifni, belajar kepada:

*Allamah Abdul Aziz az-Ziyadi, belajar kepada:

*Asy-Syamsu Muhammad bin al-Alauddin al-Babli, belajar kepada:

* Sheikh Salim bin Muhammad as-Sanhuri, belajar kepada:

*An-Najmu Muhammad bin Ahmad al-Ghaithi, belajar kepada:

*Sheikh al-Islam Zakaria bin Muhammad al-Anshari, belajar kepada:

*Al-Hafiz asy-sheikh Ahmad bin Ali bin Hajar al-Asqallani, belajar kepada:

*Abi Ishaq Ibrahim bin Ahmad at-Tanukhi, belajar kepada:

*Abi al-Abbas Ahmad bin Abi Thalib al-Hajjar, belajar kepada:

*Al-Husein bin al-Mubarak az-Zabidi al-Hanbali, belajar kepada:

*Abi al-Waqti Abdul Awwal ibnu Isa as-Sijzi, belajar kepada:

*Abi al-Hasan Abdur Rahman bin Muzhaffar bin Daud ad-Dawudi, belajar kepada:

*Abi Muhammad Abdullah bin Ahmad as-Sarakhsi, belajar kepada:

*Abi Abdullah Muhammad bin Yusuf bin Mathar al-Farabri, belajar kepada:

*Muallif Sahih Bukhari, al-Imam al-Hafizh al-Hujjah Abi Abdullah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim al-Bukhari.

Berikut pula disertakan puisi-puisi Sheikh Ahmad al-Fathani dalam ketiga-tiga kitab yang disebutkan.

Adapun puisi-puisi tersebut tidak disertakan bersama syarahnya, seperti mana yang terkandung dalam kitab. Mengenai syarah-syarahnya dapat dirujuk melalui kitab-kitab tersebut atau buku penulis berjudul Sheikh Ahmad al-Fathani: Pemikir Agung Melayu dan Islam, Jilid 2, yang dimulai halaman 231.

Puisi pada kitab Kasyful Ghummah karya Sheikh Daud Abdullah al-Fathani

Puisi Sheikh Ahmad al-Fathani yang menerangkan mengenai kitab Kasyful Ghummah terdapat pada cetakan pertama kitab tersebut oleh Mathba’ah al-Miriyah al-Kainah, Mekah pada tahun 1303 H. Transliterasinya adalah sebagai yang berikut:

“Puji bagi Tuhan,

yang menjadikan mawa’izh itu tazkirah lil ummah

Dan dibukakan dengan dia daripada mereka itu

yang menerimanya akan ghummah

Dan shalawat dan salam atas Nabi

al-Hadi ila Rasyad

Dan atas keluarganya dan tolannya

syufa’ana yaumal ma’ad

Wa ba’du,

Maka telah sempurnalah ini kitab yang mustathab

Yang padanya

Hudanl lil muttaqin wa zikra li ulil al-bab

Sungguhnya telah disebutkan padanya

Akhbarut tifaf as-saq bis-saq

Dan ahwal pada hari yang padanya

ila rabbikal masaq

Dan dicetera padanya akan segala

yang menakuti daripada ahwal al-jahim

Dan dinazham pada suluk asrarnya akan segala

lu’lu’ akhbar jannatin na’im

Dan lain daripada ahwal yang barzakhiyah

Dan segala pekerjaan yang ukhrawiyah

Barang yang sayogianya mengambil ibarat

dengan dia oleh ‘aqilun

Dan hendaklah beramal bagi seumpama tsawab

yang tersebut padanya oleh ’amilun

Dan adalah hamba muqabalahkan pada tashhihnya

dengan Mukhtashar asy-Sya’rani

bagi asalnya yang Arabi

Iaitu at-Tazkirat al-Qurthubiyah

Dan hamba tashlihkan setengah daripada

barang yang zhahir padanya tahrif,

maka jadilah ia bersih seolah-olah

Ia-ali manzumah

atawa sabaik zahabiyah

Dan adalah capnya pada al-Mathba’ah al-Miriyah,

yang pada Makkah al-Mahmiyah

Dan selesainya pada pertengahan Syawal,

sanah 1303 Hijrah an-Nabi Shallallahu alaihi

wa sallam,

wa ‘ala alihi wa shahbihi wa syarafi wa karam

Puisi pada kitab Al-Jauharul Mauhub karya Sheikh Wan Ali Kutan al-Kalantani

Pada kitab Al-Jauharul Mauhub wa Munabbihatul Qulub karya Sheikh Wan Ali bin Abdur Rahman bin Abdul Ghafur Kutan al-Kalantani, terdapat puisi Sheikh Ahmad al-Fathani yang digubah dalam bentuk sastera Arab yang terdiri daripada 27 bait. Tiap-tiap satu bait dua baris, dua baris. Selain itu, terdapat juga puisi beliau yang digubah dalam bahasa Melayu. Puisi yang digubah dalam bahasa Melayu transliterasinya adalah sebagai yang berikut:

“Puji itu bagi Allah,

yang dengan kurnia-Nya

sempurna segala yang dituntuti

Dan rahmat dan sejahtera

atas afdal segala Nabi yang diikuti

Dan atas kelurganya dan taulannya

yang semulia-mulia mereka itu,

yang dengan kepujiannya disebuti

Kemudian daripada itu,

Maka dengan pertolongan

Tuhan al-Malikul Wahhab

Dan dengan kemegahan

Penghulu kita an-nathiqu bish-shawab

Telah sempurnalah ini kitab yang mustathab

Yang ialah bagi segala hati yang lalai itu,

sebesar-besar cerca dan 'itab

Yang menyaksi akan dia

oleh al-Muqarrabun

khitamuhu miskun dan pada

falyatanafasil mutanafisun

Yang dinamakan dia

dengan al-Jauharul Mauhub

Iaitu kitab yang terpenuh

dengan guna-gunaan yang mathlub

Dan indah-indahan yang padanya marghub

Daripada ahadits Nabawiyah

Dan atsar Salafiyah

Dan fawaid yang ’ajibah

Dan faraid yang gharibah

Dan asrar yang lami’ah

Dan akhbar yang jami’ah

Dan nashaih dan mawa’izh yang mufidah

Dan ma’arif dan ‘ulum ‘adidah

Maka ialah,

Langit segala bintang yang ’alaih

Dan laut segala mutiara yang ghaliyah

Dan kebun segala bunga-bungaan yang bahiyah

Dan pokok segala buah-buahan yang syahiyah

Ta’lif guru yang a’zham

bagi segala guru yang masyhur

Maka dialah matahari ilmu

dan mereka itu budur

Al-‘Allamah al-‘Amil

wa al-Fadhil al-Kamil

Tuan Sheikh Wan Ali Kutan al-Kalantan

Ibnu al-Marhum Wan Abdur Rahman

Ibnu Abdul Ghafur afadhallahu Taala alaihi

sawabighul judi wal ihsan”

Puisi pada kitab Al-Kaukab Ad-Durriy karya Sheikh Muhammad Bin Ismail Daud Al-Fathani

Kitab yang akan dibicarakan

ini bukanlah kitab khusus membicarakan hadis seperti dua

kitab yang telah dibicarakan. Namun disebabkan cerita-cerita di dalamnya lebih banyak bersumber daripada hadis, maka dikategorikan

di bawah judul Puisi Sheikh

Ahmad Al-Fathani Pada Kitab-Kitab Hadis.

Kitab ini dengan judul lengkapnya Al-Kaukabud Durriy fin Nuril Muhammadiyi, adalah merupakan karya ulama dunia Melayu yang terkenal, iaitu Sheikh Muhammad bin Ismail Daudy al-Fathani, atau digelar juga dengan Sheikh Nik Mat Kecik al-Fathani.

Kitab yang bercorak

sastera

Islam Melayu klasik ini telah ditashhih oleh Sheikh Ahmad al-Fathani, dan padanya terdapat puisi beliau yang ditulis dalam bahasa Arab dan bahasa Melayu. Puisi yang digubah dalam bahasa Melayu transliterasinya adalah sebagai yang berikut:

Wa ba’du,

Maka telah selesailah thaba’ ini kitab

yang mengandung akan beberapa banyak ajaib

Yang menyatakan daripada

ahwal bahamut,

dan malakut,

dan ‘azhamut,

akan badai’ dan gharaib

Maka seyogialah,

bagi segala mata,

bahawa berkuhul ia,

dengan itsmid muthala’ahkan ibaratnya

Dan bagi segala telinga,

bahawa berlazat-lazat ia,

dengan halawah mendengarkan hikayatnya.

Yang diisnadkan sekaliannya,

kepada tsiqat al-ulama zawit tahqiq

Maka lazimlah atas segala hati,

bahawa ada ia baginya Aba Bakar as-Shiddiq

Dan sesungguhnya,

jikalau dituliskan risalah ini,

atas shafaih al-fiddah dengan ma’ az-zahab

niscaya berpatutanlah demikian itu,

dengan mahasinnya yang indah lagi ‘ajab

Jenayah syariah tak terikat bukti sumpah

Selamat membaca..........

Jenayah syariah tak terikat bukti sumpah

Oleh Mohamad Isa Abd Ralip

SUMPAH yang dibuat pembantu peribadi Penasihat Parti Keadilan Rakyat (PKR), Datuk Seri Anwar Ibrahim, di Masjid Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur bahawa dia diliwat terus menjadi perbualan serta liputan meluas.

Mohd Saiful Bukhari Azlan, 23, bersumpah atas nama Allah sambil memegang al-Quran pada upacara berlangsung di Dewan Solat Utama sambil disaksikan beberapa pegawai masjid serta ahli keluarganya. Saiful bersumpah bagi menghilangkan keraguan orang ramai terhadap beliau selepas mendakwa diliwat pemimpin PKR itu.

Sumpah dibuat Saiful mengundang pelbagai polemik berkaitan status sah sumpah itu sendiri. Ada pendapat mengatakan sumpah itu tidak mengikut syariat Islam, malah ada menyatakan sumpah berkenaan tidak menepati apa dikehendaki hukum Islam dan beranggapan sumpah yang ada dalam Islam ialah hanya li’an membabitkan suami isteri.


Li’an ialah tuduhan seorang suami bahawa isterinya berzina serta menafikan kandungan anak yang dikandung isterinya itu bukanlah daripada benihnya.

Namun, semua pihak bersetuju dan sepakat menyatakan bahawa sumpah dalam Islam memadai dengan melafazkan lafaz sumpah dengan nama Allah, iaitu Wallahi, Wabillahi dan Watallahi serta tidak perlu memegang atau mengangkat al-Quran. Perbuatan itu bertentangan dengan ajaran Islam dan budaya orang Kristian bersumpah memegang Bible.

Hakikatnya, sumpah yang dilafazkan Saiful bukanlah mubahalah kerana sumpah mubahalah memerlukan kehadiran kedua-dua pihak yang bertentangan pada satu majlis. Seorang individu akan melafazkan sumpah dengan nama Allah dan menyatakan beliau akan dilaknat oleh Allah di dunia dan akhirat jika tidak bercakap benar.

Sumpah itu kemudian diikuti oleh pihak satu lagi yang akan bersumpah dengan nama Allah dan jika beliau tidak berkata benar, maka laknat Allah akan turun padanya di dunia dan akhirat. Dengan kata lain, kedua-dua pihak akan saling bersumpah dan mencabar supaya diturunkan laknat kepada sesiapa yang berbohong.

Dalam Islam, sumpah seperti ini dibenarkan bagi tujuan untuk membersihkan diri seseorang itu daripada sesuatu tuduhan (tohmah) dan sumpah berkenaan dipanggil sumpah tohmah. Sumpah itu besar kesannya kerana dibuat atas nama Allah dan laknat Allah akan menimpa pembuat sumpah di dunia dan akhirat.

Bagaimanapun, sumpah seperti itu adalah bertujuan semata-mata bagi membersihkan nama seseorang daripada sebarang tohmah dan bukan satu kaedah untuk menuduh orang lain atau mensabitkan seseorang itu bersalah.

Dalam Islam serta perundangan negara, ada kaedah serta undang-undang yang digariskan bagi mendakwa seseorang itu melakukan sesuatu kesalahan. Mengikut undang-undang jenayah syariah, kaedah ditetapkan bagi menyatakan seseorang yang dituduh itu melakukan sesuatu kesalahan adalah dengan pihak pendakwa atau orang membuat tuduhan mengemukakan bukti ke mahkamah.

Oleh itu, beban untuk membuktikan suatu dakwaan terletak kepada orang mengemukakan dakwaan dan mengkehendaki mahkamah percaya akan kewujudan perkara dalam dakwaan berkenaan.

Ini selaras peruntukan Seksyen 73 (1) Akta Keterangan Mahkamah Syariah (Wilayah Persekutuan) 1997 memperuntukkan: “Sesiapa yang berhasrat supaya mana-mana mahkamah memberikan penghakiman mengenai hak atau tanggungan di sisi undang-undang yang bergantung kepada kewujudan fakta ditegaskan olehnya, mestilah membuktikan fakta itu wujud.”

Selanjutnya, akta sama menyatakan cara memberi keterangan kes jenayah syariah, keterangan hendaklah diberikan oleh pendakwa dan tertuduh, melainkan jika tertuduh mengaku salah.

Seksyen 87 (3) Akta Keterangan memperuntukkan: “Dalam kes jenayah, keterangan hendaklah diberikan bagi pendakwa dan bagi tertuduh melainkan jika tertuduh mengaku salah.”

Oleh itu, sesuatu dakwaan terhadap sesuatu kes itu hendaklah dibuktikan di mahkamah menerusi proses pendakwaan oleh pihak yang mendakwa. Adalah menjadi beban kepada pihak mendakwa untuk membuktikan segala dakwaan atau tuduhan di mahkamah.

Sesuatu dakwaan atau pertuduhan hendaklah dibuat di mahkamah bukannya tempat awam atau di masjid kerana masjid adalah tempat suci untuk umat Islam beribadat, bukan menjadi tempat atau gelanggang bagi menyatakan sesuatu dakwaan itu adalah benar.

Orang mendakwa perlu mengemukakan bukti bagi menyokong dakwaannya sama ada bukti itu berbentuk saksi yang memberikan keterangan atau dokumen sebagai contoh laporan perubatan. Ini penting bagi menyokong dakwaannya dan bukan hanya bersumpah.

Sumpah sebenarnya terletak kepada pihak yang kena dakwa dan bukannya orang yang mendakwa selari dengan prinsip Islam, iaitu ‘keterangan pada pihak yang mendakwa dan sumpah kepada pihak yang mengingkarinya’.

Dalam jenayah Islam, kes membabitkan qisos seperti membunuh, ahli fuqaha masih tidak sepakat dalam menerima sumpah sebagai dalil mensabitkan jenayah. Imam Malik, Syafie dan Ahmad berpendapat, sumpah diterima Islam sebagai dalil atau bukti jenayah ke atas tertuduh jika tiada bukti lain atau bukti tidak cukup.

Sedangkan Imam Abu Hanifah berpendapat, sumpah bukan suatu bukti atau dalil mensabitkan jenayah, tetapi satu cara bagi menafikan tuduhan yang dibuat pendakwa ke atas tertuduh. Jenayah qisos yang dibolehkan bersumpah dalam mensabitkan jenayah hanyalah dalam jenayah membunuh saja.

Kes membabitkan hudud (zina, qazaf (menuduh zina), minum arak, mencuri, samun, memberontak dan murtad), sumpah hanya diterima sebahagian kecil ulama dalam kes tertentu seperti qazaf dan mencuri saja. Sementara dalam kes qazaf (menuduh zina), menurut Mazhab Shafie jika pendakwa tidak mempunyai apa-apa keterangan atau tidak cukup bukti, maka tertuduh boleh diminta bersumpah menafikan dakwaan itu.

Jika tertuduh bersumpah, maka gugurlah dakwaan itu. Bagaimanapun, Imam Malik dan Ahmad tidak menerima langsung sumpah sebagai satu bukti mensabitkan kesalahan qazaf.

Kes membabitkan curi, menurut Mazhab Shafie, jika kesalahan mencuri tidak dapat dibuktikan, maka pihak tertuduh boleh diminta bersumpah. Jika tertuduh enggan, pihak yang kena curi boleh bersumpah al-yamin al-mardudah (sumpah menolak dakwaan). Tetapi pandangan itu tidak diterima mazhab lain. Imam Malik, Abu Hanifah dan Ahmad berpendapat sumpah hanya boleh diterima dalam kes mal atau sivil saja.

Dalam kes mal atau sivil yang membabitkan pertikaian suami isteri, rumah tangga atau perebutan harta, sumpah perlu dilakukan dalam mahkamah selepas diperintahkan hakim untuk berbuat demikian.

Seksyen 87 (1) dan (2) Akta Keterangan Mahkamah Syariah Wilayah Persekutuan 1997 memperuntukkan: “Dalam kes mal, keterangan hendaklah diberikan oleh plaintif dan defendan dan jika defendan menafikan tuntutan terhadapnya, dia hendaklah dikehendaki mengangkat sumpah mengikut hukum syarak. Jika defendan mengangkat sumpah di bawah subseksyen (1), tuntutan yang dibuat oleh plaintif hendaklah ditolak. Jika defendan enggan mengangkat sumpah, maka mahkamah bolehlah meminta plaintif mengangkat sumpah dan dengan sumpah itu tuntutannya hendaklah diterima.”

Kesimpulannya, dalam kes membabitkan jenayah syariah seperti liwat, khalwat serta persetubuhan luar nikah, hendaklah dibuktikan oleh pihak pendakwa di mahkamah dan pihak yang dituduh boleh untuk menafikan tuduhan menerusi keterangan dan bersumpah jika diperintah hakim berbuat demikian. Namun, sumpah itu tidak mengikat hakim dalam membuat keputusan sabitan kesnya.



Penulis ialah Timbalan Presiden Persatuan Peguam Syarie Malaysia. Sebarang komentar boleh dihantar ke excopgsm@yahoo.com. Sila layari http://peguamsyarie.blogspot.com

19 August 2008

Allah yang beri rezeki

Selamat membaca..........

Allah yang beri rezeki


ZAHAZAN Mohamed


Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Allah melaknat pemberi rasuah, penerima rasuah dan orang yang menjadi orang perantaraan”. (riwayat Ahmad) Islam mengharamkan rasuah kerana menjadi penyebab kezaliman berlaku dalam masyarakat, orang yang tidak bersalah boleh dihukum bersalah, menghapuskan peluang mereka yang sepatutnya layak dan penyebaran harta di kalangan pihak tertentu saja.

Amalan rasuah membabitkan penyalahgunaan kuasa atau mengambil manfaat yang bercanggah dengan undang-undang dan moral manusia.

Wartawan MOHD. RADZI MOHD. ZIN dan jurufoto NAZUDEEN MAHMUD menemu bual Pensyarah Jabatan al-Quran dan Sunah Universiti Islam Antarabangsa Malaysia, Zahazan Mohamed bagi mengupas persoalan ini.

Amaran tentang rasuah ini sudah lama diketahui. Namun gejala ini masih sukar dibendung. Apakah puncanya?
ZAHAZAN: Secara umumnya masyarakat mengetahui bahayanya perbuatan rasuah ini. Dan ia turut berlaku pada zaman Nabi Muhammad SAW yang diceritakan oleh baginda tentang seorang Gabenor menerusi sabda yang diriwayatkan oleh Ahmad.

Sabda Nabi yang antara lainnya bermaksud, “Ada di kalangan manusia yang diutus ke sesuatu tempat lalu mendapat tawaran itu dan ini. Baginda lalu bertanya, adakah kalau dia bukan memegang jawatan tersebut dan duduk di rumah, dia juga akan menerima apa yang didapatinya semasa jadi Gabenor?”

Secara umumnya rasuah itu adalah perolehan yang bertujuan untuk memberi kepentingan untuk yang memberinya bagi permudahkan sesuatu urusan pada masa akan datang. Antara punca gejala rasuah ini adalah kurang penekanan terhadap aspek Islam dalam soal dosa dan pahala.

Seseorang yang mempunyai kekuatan iman tidak akan mudah goyah apabila ditawarkan dengan pelbagai ganjaran sebagai rasuah.

Saya tertarik dengan satu kisah sewaktu para sahabat mahu membuka India. Pasukan tentera Islam ketika itu memang ramai. Apabila mendapat tahu ketumbukan tentera Islam menghampiri sempadan India, maharajanya datang.

Beliau menawarkan beberapa patung yang diperbuat daripada emas sebagai ganjaran untuk tentera Islam tidak menakluk India.

Bagaimanapun, tentera Islam tadi dengan tegas menjawab, untuk keuntungan duniawi tawaran maharaja itu memang berbaloi tetapi ia tetap tidak dapat memenuhi keinginan nafsu. Soalnya, esok aku akan mati dan bila Allah bertanya nanti adakah aku boleh menjawab dengan patung-patung emas ini.

Peristiwa ini membuktikan bahawa mereka adalah golongan yang mempunyai izzah atau kemuliaan diri sehingga mampu menolak rasuah oleh maharaja India itu.

Kedua, kurangnya pembudayaan amal makruf nahyu mungkar. Sebagai manusia, kalau kita selalu diingatkan tentang halal haram, insya-Allah kita akan berwaspada mengenainya. Sebab iman kita ini ada turun naiknya.

Apabila ada budaya menegur begini, seseorang boleh menegur kesilapan orang lain. Ketiadaan sikap begini mungkin kerana kita terlalu sibuk dengan urusan dunia.

Sebab ketiga, ada yang beranggapan rasuah menjadi tradisi. Maknanya, jika tidak buat maka kita tidak akan berjaya.

Keempat, berdasarkan kajian pihak yang terlibat hidupnya cukup daif. Pendapatan yang ada tidak cukup pun untuk keperluan asas. Sebab itu para fuqaha menyebut, kemiskinan itu hampir kepada kekufuran.

Keadaan sedemikian menyebabkan mereka terdedah kepada perlakuan rasuah. Sebab itu, saya meminta kerajaan membuat kajian tentang kos sara hidup kakitangan awam terutama yang berkhidmat di bandar besar seperti Kuala Lumpur. Desakan hidup boleh mendorong seseorang melakukan rasuah.

Ramai membuat andaian antara sebab rasuah berleluasa adalah gaji yang kecil. Namun, hakikatnya yang berpendapatan tinggi juga turut menerima rasuah. Lalu apa penyelesaian bagi keadaan ini?
ZAHAZAN: Satu cara untuk mengatasi kegawatan ini adalah melaksanakan menyuruh berbuat baik dan mencegah kemungkaran.

Dalam perniagaan misalnya, rakan kongsi boleh menasihatkan rakan lain supaya carilah perniagaan yang halal walaupun yang haram (rasuah dan sebagainya) itu amat menggiurkan.

Dalam hadis qudsi yang diriwayatkan oleh Nasai, “Sesungguhnya malaikat Jibril memberitahuku bahawa manusia tidak akan mati sehingga disempurnakan ajalnya dan memperolehi rezeki yang diperuntukkan kepadanya. Maka, bertakwalah kepada Allah dan mintalah kepada-Nya. Janganlah kerana kelewatan datangnya rezeki itu menyebabkan kamu mengusahakan daripada yang haram kerana apa yang ada di sisi Allah itu tidak akan diperolehi melainkan dengan ketaatan kepada-Nya”.

Perlu juga diadakan gerak gempur melibatkan semua usahawan Muslim agar jangan terlibat rasuah. Ingatlah rezeki itu datangnya daripada Allah.

Pada masa yang sama, soal muraqabah (rasa Allah perhatikan kita) perlu diberi lebih perhatian terutama oleh golongan yang berjawatan penting.

Ingatlah amaran Rasulullah SAW, “Pemberi dan penerima rasuah kedua-duanya akan masuk neraka”. (riwayat Ahmad)

Kadang-kadang kita berasa hairan mengapa anak kita tidak menjadi berbanding anak orang lain yang berjaya dalam pelajaran. Adakah sumber makanan daripada rasuah menjadi salah satu puncanya?
ZAHAZAN: Memang benar. Makanan memainkan peranan penting dalam menentukan mustajab atau tidak doa kita kepada Allah. Sebab itu, dalam satu peristiwa, Rasulullah bersabda, Datang seorang musafir yang pakaiannya berdebu dan bermunajat kepada Allah. Tetapi bagaimana doanya mahu diperkenankan sedangkan pakaiannya bersumberkan haram, makanannya haram, cara dia dibesarkan pun bersumber perkara haram?

Seseorang yang membiasakan makan yang haram- ini bukan sahaja daging khinzir tetapi juga perbuatan yang salah di sisi Islam termasuk rasuah, maka rasa kelazatan beribadat akan dicabut daripadanya. Selain itu, doa dan amalannya juga ditolak.

Dalam mazhab Hanbali, kalau kita pakai baju yang diperolehi dari sumber haram, maka solat kita tidak sah. Bagaimanapun, dalam mazhab Syafie solat itu sah tetapi tidak sempurna dan solat itu tadi tidak mendapat markah yang tinggi.

Istidraj
Pada masa yang sama Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Setiap daging yang tumbuh daripada sumber haram, maka akan dihumbankan dalam api neraka”. (riwayat Baihaqi dan Tirmizi)

Apabila terlibat rasuah, kehidupan kita tidak akan tenteram. Mudah berlaku pergaduhan suami isteri dan perpecahan keluarga. Sebabnya tidak ada keberkatan.

Memang ada juga kes di mana orang yang terlibat maksiat itu hidupnya senang lenang, anak-anaknya bijak dan selamat hidup mereka. Tetapi ini disebut sebagai istidraj. Apabila disebut Allah mengistidrajkan hambanya-Nya, ia bermaksud setiap kami hamba itu membuat atau menambah kesalahan maka setiap kali itu juga Allah menambah atau membaharui nikmat-Nya ke atas hamba tersebut membuatkan hamba itu tadi merasakan dia disayangi dan lupa memohon ampun.

Rasulullah SAW bersabda, “Apabila kamu melihat bahawa Allah memberi nikmat kepada hambaNya yang selalu membuat maksiat (derhaka), ketahuilah bahawa orang itu telah diistidrajkan oleh Allah SWT”. (riwayat At-Tabrani, Ahmad dan Baihaqi)

Bagi yang tidak mahu terlibat rasuah, adakalanya mereka menghadapi dugaan hebat apabila tidak mendapat kontrak, tender dan sebagainya. Dalam keadaan begini, bagaimanakah seharusnya akidah mereka?
ZAHAZAN: Seperti yang disebutkan tadi, rezeki itu milik Allah. Tetapi kita gagal menanam dan menjelaskan hal ini kepada masyarakat.

Kalau mengampu sehebat manapun, jika Allah tidak mengizinkan kita tidak akan mendapat sesuatu projek atau tender. Sebaliknya, jika diizin Allah, biar manusia berhimpun menghalang, kita tetap akan mendapatnya.

Demikian Allah memberi gambaran semut yang hitam pada malam yang gelap sekalipun akan mendapat makanan apatah lagi manusia.

Apa yang perlu sentiasa kita tekankan adalah sebagaimana firman Allah: Wahai orang yang beriman, makanlah di antara rezeki yang baik yang Kami berikan kepadamu dan bersyukurlah kepada Allah, jika benar hanya kepada-Nya kamu berserah. (al-Baqarah: 172)

14 August 2008

AS ada agenda tersembunyi

Selamat membaca..........

AS ada agenda tersembunyi

APABILA Amerika Syarikat (AS) memberi amaran berhubung urusan dalaman Malaysia, ia tidak seharusnya dilihat sebagai sekadar peringatan biasa sahaja.

Sebaliknya, tindakan AS itu harus dilihat dalam skop yang lebih luas terutamanya dalam agenda tersembunyinya untuk melemahkan negara-negara Islam yang tidak tunduk kepada kehendak mereka.

Sejarah telah membuktikan bahawa dunia Barat terutama AS sememangnya tidak senang dengan kebangkitan mana-mana negara Islam dan mereka pasti akan mencari helah untuk melemahkan negara itu dengan apa juga cara.

Apa yang berlaku di Afghanistan dan Iraq sudah menjadi bukti. Afghanistan diserang selepas peristiwa 11 September 2001 dengan alasan ia adalah sebuah negara pengganas dan bagi menegakkan demokrasi.

Tetapi hakikatnya, serangan berkenaan adalah langkah awal AS dalam era tahun 2000 bagi melumpuhkan mana-mana negara Islam yang mengamalkan syariat Islam dalam pentadbirannya.

Justeru Afghanistan yang ketika itu diperintah oleh Taliban telah diserang habis-habisan dan kesudahannya sehingga ke hari ini, negara berkenaan terus berada dalam keadaan kucar-kacir.

Agenda tersembunyi AS untuk melumpuhkan negara Islam tidak berakhir di situ sahaja, negara kuasa besar berkenaan kemudiannya menjadikan Iraq sebagai sasaran.

Dengan pelbagai tuduhan palsu termasuk memiliki senjata pemusnah besar-besaran, Iraq telah diserang dan ditakluk pada tahun 2003.

Sekali lagi alasan untuk menegakkan demokrasi dijadikan 'senjata' bagi menghalalkan pencerobohan yang dilakukan.

AS juga amat memahami bahawa Iraq adalah negara yang kaya dengan minyak. Oleh itu negara tersebut perlu ditakluki dan kesilapan yang dilakukan oleh Saddam Hussein ketika memerintah memudahkan AS melaksanakan agendanya.

Iraq akhirnya diduduki sehingga kini dan negara berkenaan tidak pernah menikmati keamanan biarpun sehari sejak tahun 2003. Peperangan masih berterusan akibat penentangan oleh pejuang-pejuang Iraq.

Pada masa yang sama umat Islam di Iraq saling berbunuhan sesama sendiri terbit daripada tindak-tanduk AS.

Realitinya, Iraq diserang bukan kerana memiliki senjata pemusnah seperti mana digembar-gemburkan, sebaliknya AS ingin menakluki kekayaan minyak di negara itu dan sekali gus menjadikan Iraq sebagai pangkalan hadapan di rantau Teluk bagi melaksanakan agendanya.

SeranganSelain itu, serangan ke atas Iraq juga bermakna sebuah lagi negara Islam yang kaya dengan ketamadunan Islam dimusnahkan oleh AS.

Kejayaan menakluki Iraq seolah-olah memberi semangat kepada AS yang kini mula menjadikan Iran sebagai sasaran.

Negara Barat itu memberi alasan bahawa Iran harus memberhentikan program senjata nuklearnya kerana ia dianggap boleh mengancam keselamatan negara-negara jiran.

Tetapi hakikatnya, selain apa yang dinyatakan itu hanyalah alasan, AS ingin melindungi sahabat baiknya Israel. Lebih daripada itu, AS ingin menjadikan Iran negara kedua pengeluar minyak berada dalam jajahan takluknya.

Demikianlah sikap AS, mereka mencipta satu alasan, membentuk satu agenda dan kemudian melancarkan serangan ke atas mana-mana negara Islam yang mereka tidak sukai.

AS tidak pernah mempedulikan sama ada tindakan mereka itu betul atau tidak. Kecaman demi kecaman yang dikeluarkan oleh mana-mana negara berikutan tindakannya tidak pernah menggugat AS.

Ini kerana sebagai sebuah negara yang mempunyai kuasa ketenteraan yang cukup hebat, AS merasakan mereka mempunyai kuasa mutlak untuk menyerang mana-mana negara.

Bagi AS, soal kebenaran dan keikhlasan adalah persoalan kedua dalam tindakan mereka. Ini kerana jika mereka ikhlas, sudah pasti konflik di Palestin tidak akan berpanjangan sehingga ke hari ini.

Dalam konflik tersebut, AS ternyata menyebelahi Israel biarpun hakikatnya negara zionis itu menceroboh bumi Palestin.

Namun itulah AS. Mereka akan bermusuh dengan mana-mana juga negara Islam yang dilihat tidak sehaluan dengan mereka. Matlamat mereka ialah menghancurkan ketamadunan Islam yang berkembang di mana juga.

Kini AS sedang berusaha memperluaskan sayapnya di Asia Tenggara. Mereka telah pun sedia mempunyai hubungan ketenteraan yang kukuh dengan Filipina, Thailand dan Singapura. Kini negara yang cuba menjadi polis dunia itu sedang berusaha mengganggu kestabilan Malaysia.

Bagi mereka, Malaysia amat penting dari segi geopolitik untuk mengembangkan agendanya. Tetapi dalam masa yang sama mereka sedar bahawa faktor penghalang terletak kepada pengaruh agama Islam yang kukuh di kalangan majoriti penduduk Melayu.

Justeru mereka akan cuba mencari apa juga helah bagi membolehkan mereka 'bertapak' di negara ini.

ReformasiGerakan reformasi yang tercetus pada tahun 1998 dianggap detik terbaik bagi AS untuk mencampuri urusan dalaman negara ini.

Tetapi ketika itu usaha mereka gagal, apabila Malaysia terus teguh mempertahankan pendiriannya dan sekali gus menolak sebarang campur tangan asing dalam soal dalamannya.

Kini AS dilihat kembali berusaha untuk memenuhi agenda mereka. Seperti sebelumnya, isu demokrasi, kebebasan dan keadilan sekali lagi cuba dijadikan alasan oleh AS untuk mencampuri urusan dalaman negara ini.

Bagi AS, soal perlembagaan bukanlah perhitungan utama, apa yang penting bagi mereka ialah menyekat sebarang usaha yang boleh menyaksikan kebangkitan umat Islam hatta di Malaysia sekalipun.

Mereka juga pasti akan menyokong mana-mana pemimpin yang sehaluan dan dapat memenuhi agenda mereka.

Persoalannya, adakah orang Melayu dan umat Islam di Malaysia menyedari agenda tersembunyi AS tersebut?

Seandainya AS berjaya dalam agendanya di Malaysia sudah pasti golongan yang paling teruk akan terjejas ialah orang Melayu dan umat Islam.

Ini kerana sudah menjadi dasar AS bahawa mereka tidak mahu mana-mana kaum mendapat keistimewaan biarpun ia sudah termaktub dalam perlembagaan dan mereka pasti akan menyokong pemimpin yang sehaluan dengan hasrat mereka itu.

Segala-galanya terserah kepada kita untuk menentukannya. Apa yang penting, jangan biarkan negara ini 'dijajah' buat kali kedua dalam apa bentuk sekali pun

10 August 2008

Rahsia qada dan qadar

Selamat membaca..........

Rahsia qada dan qadar

SOALAN: Baru-baru ini, Kosmo! dalam ruangan anekdotnya mengisahkan tentang seorang wanita yang dipanggil Ratu Ngebor menghadapi dugaan kerana rancangan pertunjukannya dibatalkan di Johor Bahru dan ditolak oleh Stadium Putra Bukit Jalil dengan alasan masalah keselamatan.

Kegagalan yang dialami menyebabkannya berasa letih dan hairan mengapa dirinya diuji semakin hari semakin dahsyat. Sempat dia berasa dirinya tidak disayangi Tuhan. Namun, berbekalkan semangat juang yang ada serta kasih sayang suami, dia tahu setiap hal pasti ada hikmahnya.

Yang dia tahu, dia cuma mahu membawa irama dangdut ke satu tahap yang lebih dihormati. Dan dia mahu muncul untuk kali ketiga di Malaysia.

Hal seperti ini sudah lali di negara kelahirannya, diseret keluar sewaktu menyanyi sudah menjadi perkara biasa. Cuma halangan di Malaysia membuatkan dirinya cukup letih dan terasa luar biasa.

Saya sebenarnya keliru dengan keadaan yang berlaku sekarang, di tanah air saya yang saya amat kasihi.

– Peminat Dangdut, KL

Jawapan: Aurat seorang perempuan dengan lelaki ajnabi ialah seluruh badan kecuali muka dan tapak tangan, tetapi kalau pakaian yang dipakai itu ketat, menonjolkan punggung, paha ataupun membonjol dadanya, maka ia tetap dilarang.

Apabila seseorang wanita itu menutup auratnya seperti yang dijelaskan, tidak ketat atau sendat, tidak longgar tetapi ia melakukan gerak-geri yang mengghairahkan, maka ia juga tetap dilarang. Hukumnya haram.

Termasuk dalam amalan yang dilarang atau diharamkan ialah perbuatan melakukan goyang punggung ataupun `gerudi’. Sebab atau helah dihukum sedemikian rupa ialah kerana ia boleh membangkitkan nafsu orang lain yang melihatnya atau menonton sambil mengkhayalkan.

Berpunca daripada kebangkitan nafsu tersebut, seseorang itu boleh bertindak lebih jauh daripada itu, berzina, liwat dan sebagainya. Bagi mereka yang meminatinya mungkin menyatakan hal demikian adalah hiburan, liburan atau salah satu cabang seni.

Seorang perempuan, sama ada untuk melakukan tarian gelek, menggerudi, apabila telah dilakukan akad Ilahi padanya, dirinya adalah hanya untuk suaminya, bukan untuk umum. Sekiranya tarian seperti ini, apatah lagi goyang punggung itu ditonton di khalayak ramai, ia tetap merupakan salah satu ciri keruntuhan akhlak.

Kalau ia dibiarkan, diberi kelulusan atas alasan untuk berhibur atau untuk mendapatkan peratusan cukai, maka konsep ini adalah merupakan kesilapan besar. Hasil yang tidak diberkati Allah.

Mungkin atas alasan “bakat juang” ia tetap terus dilakukan. Mahu membawa dangdut ke satu tahap yang dihormati”, tanpa mengambil kira natijah daripadanya, menyebabkan keruntuhan akhlak, melanggar perintah Allah ia tetap diteruskan. Dalam masa yang sama kegiatan ini dapat menyara hidup.

Sesungguhnya, apabila sesuatu usaha itu terlarang menurut syarak maka hasil yang diperoleh adalah haram juga. Apabila ia melibatkan perbuatan haram, maka Allah tidak meredainya atau tidak memberkatinya. Hasil yang diperoleh, apabila dibelikan makanan, ia akan menjadi darah daging yang membesar dan mengalir pada sekujur jasad. Habuan ini akan dimamah, dikunyah dan ditelan oleh anak-anak, suami isteri, sekiranya yang melakukan kegiatan ini melibatkan seorang suami, anak, juga mereka yang berkunjung ke rumah dan sebagainya.

Dalam surah al-Isra, ayat 32, terdapat firman Allah yang melarang jangan menghampiri zina. Dalam ayat ini, kalimah “jangan hampiri” bermaksud bahawa sesuatu perbuatan yang menghampirkan diri atau yang akhirnya melibatkan diri seseorang itu dengan perbuatan zina hendaklah dijauhi sama sekali, jangan dihampiri. Jelas dalam keterangan ini memperlihatkan atau membuktikan sekiranya seseorang itu boleh mengelakkan diri daripada menghampiri sesuatu perbuatan yang boleh menghela kepada perbuatan zina, maka zina akan dapat dielakkan.

Cukuplah dengan keadaan atau suasana tidak pasti yang sedang berlaku di Malaysia sekarang, yang tidak pernah berlaku sebelum ini. Kita dikunjungi oleh pelancong dari luar atas tiket “lawatan sosial” yang diberi kebenaran masuk ke negara ini ketika berada di lapangan terbang. Kita berbangga dengan jutaan pelancong yang datang dari seluruh dunia. Kita memperoleh hasil atau pendapatan daripada perbelanjaan yang dibelanjakan. Segala-galanya memberi pulangan lumayan kepada anak negeri.

Dalam masa yang sama, kita tetap sedar sebahagian daripada pelancong ini menjadi pelacur, menjadikan Malaysia ini destinasi persundalan. Sebahagian daripada mereka, berpuluh ribu bilangannya seperti yang dipaparkan dalam akhbar, hilang tidak dapat dikesan.

Keadaan menjadi lebih gawat apabila pusat-pusat rawatan, spa dan sebagainya menawarkan khidmat seks. Berkali-kali diserbu tetapi tetap wujud seumpama cendawan tumbuh selepas hujan. Orang ramai menjadi bingung. Segala-galanya berlaku seumpama tidak dapat dikawal. Serbuan-serbuan dilakukan, tetapi hasilnya mengecewakan.

Lebih masa

Pesundal-pesundal hilang, kerja lebih masa di tempat lain atau mengambil cuti sakit pada waktu itu. Rupa-rupanya, mereka yang diberi kebenaran masuk ke lapangan terbang itu melarikan diri melalui lorong-lorong tikus yang tersedia direka khas, lari di loteng-loteng ataupun akibat kakitangan yang menjadi barua atau informer, memberitahu segala gerakan yang dilakukan oleh pihak berkuasa tempatan.

Saya masih ingat semasa belajar di Scotland, seorang teman mengambil PhD, dari Chitaggong. Seorang teman berjanggut jarang, tetapi dibela panjang. Beliau bangga dengan janggut, mengikut sunnah nabi katanya berulang kali, sambil menggosok-gosok dagu saya yang tidak menyimpan janggut.

Setelah tamat dan lulus Phd, beliau yang mendapat biasiswa Commonwealth, berusaha untuk menunaikan umrah dan ke London untuk mendapatkan visa. Kedutaan di London menyatakan yang dia boleh mendapatkan visa ketika berada di Jeddah nanti. Setelah menceritakan apa yang berlaku, saya menasihatinya supaya mendapatkan visa terlebih dahulu, jangan harapkan visa ketika berada di lapangan terbang.

Akhirnya saudara Abdul Rahman inipun terus ke Jeddah. Beberapa hari selepas itu, beliau balik semula ke Aberdeen, meluahkan penyesalannya kerana tidak mendapat visa atau kebenaran masuk ke Mekah, biarpun ia datang dari jauh, Aberdeen Scotland untuk menjadi tetamu Allah, iaitu mengerjakan umrah.

Teman saya ini menjelaskan, orang sepertinya, berkelulusan PhD, menjadi pegawai atasan apabila balik ke tanah air nanti akan hanya berupaya untuk ke Mekah mungkin selepas 15 tahun bekerja. Mungkin dia juga perlu bekerja untuk tempoh yang lebih kurang sama, untuk menunaikan haji atau umrah, tetapi segala-galanya gagal kerana tidak dibenarkan masuk ke Mekah.

Walaupun begitu, dia tetap reda dan dia yakin biarpun tidak berjaya menunaikan umrah dan tetap mendapat pahala umrah, kerana dia seratus peratus telah bertekad tetapi malangnya diarahkan untuk terus mendapatkan kebenaran masuk apabila tiba di lapangan terbang.

Saya tidak berapa pasti apakah cerita yang diberitahu itu benar-benar terjadi, namun apa yang jelas teman saya dari Chitaggong ini memang gagal untuk menunaikan umrah. Mengenai pahala umrah yang diperoleh biarpun dia gagal menunaikannya, itu urusan Allah.

Andainya Allah memberi pahala kepadanya biarpun teman ini tidak menunaikannya atau menggandakan ganjarannya itu bukan mustahil. Allah Maha Kaya dan Maha Berkuasa, Tidak menjadi kurang bagi-Nya sekiranya Allah memberi pahala berlipat ganda.

Kalau benarlah pengalaman yang berlaku ini, saya terfikir kenapa fenomena ini berbeza dengan Malaysia. Memang benar, pelancongan merupakan salah satu sumber untuk memperoleh hasil negara. Mereka yang dari luar negara itu datang ke Malaysia begitu mudah, diberi kebenaran masuk ketika berada di lapangan terbang dan sebahagian daripada mereka menjadikan Malaysia sebagai pusat pelbagai kegiatan.

Sebahagian daripada mereka terlibat dengan kegiatan sundal, jenayah, penyeludupan dadah, menjadikan gadis-gadis tempatan teman, lalu dijadikan alat menyeludup dadah ke luar negara, terlibat dengan pemalsuan kad kredit, pasport dan sebagainya. Kos yang dikeluarkan oleh kerajaan Malaysia untuk mengatasi masalah sosial yang dilakukan oleh mereka yang datang dari luar diberi kebenaran masuk ketika berada di lapangan terbang ini mungkin lebih besar berbanding dengan hasil yang diperoleh daripada wang yang dibelanjakan oleh pelancong tadi.

Cukuplah dengan masalah sosial yang sedang berlaku di Malaysia, kita sendiri mungkin tidak terfikir bahawa fenomena ini boleh terjadi di negara kita.

Mungkin pada diri mereka yang tidak dibenarkan melakukan pertunjukan gerudi berasa bahawa pihak yang bertanggungjawab di Johor Bahru atau pihak berkuasa Stadium Putra Bukit Jalil melakukan kesilapan dan tidak bertimbangrasa. Rugi beratus ribu kepada penganjur juga kepada penggerudi sendiri.

Setiap orang Islam wajib percaya tentang adanya balasan di akhirat kelak, iaitu pada hari balasan atau “yauma ‘l’hisab” semua tindak-tanduk dan perbuatan kita di akhirat akan ditanya oleh Allah.

Kenapa seseorang itu melakukan zina, kenapa melakukan khalwat. Lalu dijawab oleh orang yang melakukan zina tadi, ia berlaku kerana kami berahi atau syahwat tarian gelek. Lalu Allah bertanya siapa yang melakukan perbuatan gelek, lantas si penggelek atau penglibur itu berkata dia yang melakukannya.

Berkata-kata

Kalau lidahnya tidak berkata-kata Allah akan menjadikan kakinya berkata-kata, punggungnya yang meliang liuk, menggegarkan dewan dan pinggang yang berputar belit ligat akan menjawab apa yang telah dilakukan ketika hidup di dunia. Segala-galanya berlaku dengan kuasa Allah. Di hadapan manusia, pada penghibur seni pelbagai alasan boleh diberi, diperkatakan bahawa, “ia mahu bawa dangdut ke satu tahap yang dihormati dan sebagainya. Apabila gagal, Tuhan dipersalahkan, lalu dikatakan bahawa “dirinya tidak disayangi Tuhan,”

Ungkapan ini lahir daripada insan yang tidak memahami tentang hikmah atau rahsia qada dan qadar Allah, menyebabkan Tuhan itu dipersalahkan. Sesungguhnya kegagalan melakukan pertunjukkan itu adalah kerana Allah menyayangi setiap mereka yang terlibat, menggagalkan pertunjukan ini dilarang oleh syarak, akhirnya boleh menjurus kepada pelbagai perbuatan maksiat yang melibatkan ramai orang. Apabila ia disekat dengan cara tidak memberi kebenaran oleh pihak berkuasa, bermakna kegiatan maksiat itu terhenti di situ buat sementara. Terhenti daripada terus menerus menular. Hakikatnya apa yang berlaku adalah rahmat Allah. Rahmat bagi rakyat Malaysia.

Cukuplah dengan tsunami yang menelan korban ratusan ribu nyawa. Sesungguhnya apabila Allah menurunkan bala ke atas hamba-Nya kerana maksiat yang bertebaran yang dilakukan di muka bumi ini, ia akan melibatkan seluruh yang bernyawa, mereka yang tidak berdosa, kanak-kana,k orang yang lemah, lelaki, perempuan, binatang ternakan dan setiap makhluk yang melata di muka bumi. Allah menyuruh setiap orang Islam dan mereka yang berakal mengambil iktibar untuk hakikat kebahagiaan di dunia dan akhirat.

09 August 2008

Hubungan agama, kehidupan ibarat irama dan lagu

Selamat membaca..........

Hubungan agama, kehidupan ibarat irama dan lagu

Oleh Hasliza Hassan
bhnews@bharian,com.my


TUNJUK AJAR: Dr Ary Ginanjar (kiri) bersama sebahagian peserta yang mengikuti latihan ESQ.

Masyarakat hilang arah kerana mencari kecemerlangan dunia hingga terlupa amalan akhirat

SETIAP kali mengingati arwah ayah yang meninggal dunia pada 2003, hati rasa sayu hingga ada kalanya tidak dapat menahan tangisan kerana mengenangkan kasih sayang dicurahkan ayah sejak kecil hingga dewasa dan bergelar ibu.

Begitulah perasaan rindu pada ayah yang datang tanpa mengira waktu. Tetapi perasaan rindu pada Allah hanya hadir tatkala diri merasa resah, ada sesuatu tidak kena berlaku atau ketika merayu supaya dikabulkan hajat. Memang memalukan untuk mengakuinya tetapi itulah hakikat.


Persoalan itu timbul selepas mengikuti latihan asas Kecerdasan Emosi dan Spiritual (ESQ) 165 yang diadakan di Kuala Lumpur, selama tiga hari, baru-baru ini. Malah, banyak lagi persoalan yang terjawab dan hanya menunggu masa untuk melakukan tindakan seterusnya.


Kesimpulan diperoleh daripada latihan disertai 290 peserta itu, kebanyakan kita masih memisahkan agama daripada kehidupan sedangkan kedua-duanya ibarat `irama dan lagu'. Pautan keduanya begitu kuat dan jika dipisahkan, maka pincanglah diri, masyarakat, negara dan dunia.

Itulah yang dapat dilihat hari ini iaitu kekalutan yang melanda, menyebabkan masyarakat seakan hilang arah kerana tumpuan hanya kepada mencapai kecemerlangan dunia hingga terlupa asas yang sepatutnya menjadi tunjang iaitu ajaran agama.

LATIHAN: Peserta mengikuti permainan dalam aktiviti simulasi ketika mengikuti latihan asas ESQ 165.

Analoginya mudah saja. Selalunya apabila ingin memikat orang yang disayangi tidak kira lelaki atau perempuan, pastinya kita akan mencuba sedaya upaya melakukan apa yang disenangi pasangan semata-mata untuk menarik perhatiannya kepada kita.

Setiap kali berjanji untuk berjumpa, perasaan terus 'tergedik-gedik' tidak sabar, malah pelbagai perancangan diatur daripada pemilihan pakaian hingga kepada perkataan yang bakal diutarakan apabila bersama nanti.

Apabila tiba waktu temu janji dengan Allah yang Maha Pengasih lagi Penyayang, adakah hati rasa tergedik-gedik untuk segera menunaikan solat. Bagaimana pula persediaan terutama kata-kata dalam doa yang ingin diucapkan pada pertemuan itu. Apakah itu semua diambil kira?

Begitu juga bagi pekerja atau ketua syarikat, jika semua mengikut peraturan dan memenuhi hak serta tanggungjawab masing-masing, maka tidak akan berlaku kakitangan ponteng kerja sementara majikan tidak menyalahgunakan kuasa.

Sesungguhnya, Allah lebih menyayangi serta mencintai hambanya. Jaminan kasih sayang Allah ialah setiap hamba yang melakukan dosa tidak kira berapa banyaknya akan diampunkan-Nya selagi mereka tidak syirik kepada-Nya.

Segala nikmat dan rahmat terus dikurniakan kepada manusia di dunia ini seperti nikmat hidup, makan, pakai, harta dan alam sekitar supaya mereka dapat menjalani kehidupan senang lenang. Dan sebagai balasan hamba kepada Tuhannya, tepuk dada, tanya iman.

Latihan ESQ 165 bukan kelas belajar agama tetapi melatih peserta membangun nilai insan melalui nilai sejagat merujuk kepada al-Quran dan sunnah. Pencarian iman ditunjukkan melalui penerokaan alam angkasa yang membuktikan kewujudan serta kekuasaan Allah.

Peserta juga dipandu membangunkan prinsip hidup dan keperibadian berdasarkan Cara ESQ 165. Angka 165 adalah simbol bagi 1 hati yang ihsan, enam prinsip moral berdasarkan Rukun Iman dan lima langkah kejayaan berasaskan Rukun Islam.

Pendekatan menggunakan teknologi terkini termasuk sistem bunyi yang hebat membantu menterjemahkan Cara ESQ 165 dan menjadikan kursus itu lain daripada yang lain. Proses simulasi dengan kaedah penceritaan serta permainan memudahkan peserta memahami mesej disampaikan.

Nampaknya latihan menyentuh aspek spiritual menggunakan kaedah penceritaan terutama membabitkan permasalahan harian dihadapi manusia sesuai dengan fitrah sesetengah peserta yang berjaya disentuh hatinya hingga menerbitkan rasa sayu dan ada menangis mengenang diri.

Waktu lain, perbincangan berkisar kepada faktor yang membantu membangunkan prinsip hidup dengan cara mengembangkan ketiga-tiga kecerdasan intelektual, emosi dan spiritual melalui pemikiran rasional.

Sasarannya ialah hati sebagai pusat orbit dan titik ketuhanan (god spot) dalam otak manusia yang menentukan perjalanan hidup seseorang itu. Setiap kita mempunyai titik ketuhanan tetapi bagaimana untuk menyentuh titik itu.

Keseluruhannya, latihan ESQ 165 menekankan kepentingan kecerdasan spiritual yang menjadi pusat kepada kecerdasan lain seperti kecerdasan intelektual dan emosi. Tujuannya bagi melahirkan insan yang mampu mengembangkan keperibadian melalui kecerdasan emosi serta kerohanian.

Peserta akan dibimbing untuk membangkitkan tujuh nilai iaitu jujur, tanggungjawab, berwawasan, disiplin, kerjasama, adil, dan prihatin. Nilai itu sebenarnya sudah tertanam dalam diri manusia sejak lahir.

Melalui latihan ESQ, peserta diarahkan untuk dapat mencapai nilai dasar itu dan membantu membangkitkan kekuatan tersembunyi serta mengerahkan seluruh potensi dirinya untuk kehidupan dan pekerjaan yang lebih produktif.

Berjayakah pendekatan latihan diasaskan penulis buku ESQ: Rahsia Kejayaan Membangun Kecerdasan Emosi dan Spiritual dan pengasas latihan ESQ 165, Dr Ary Ginanjar Agustian itu membantu mencungkil kecerdasan emosi dan spiritual peserta, hanya mereka yang pernah melalui pengalaman selama tiga hari berkenaan boleh memberikan jawapan.

Bagaimanapun, keadaan mata serta hidung peserta yang merah apabila keluar dewan dan kesungguhan mereka membincangkan semula ilmu diperoleh pada sesi latihan ketika menikmati hidangan tengah hari atau minum petang yang disediakan mungkin boleh memberi gambaran awal.

Pengalaman menarik yang selama ini tidak disedari kerana tidak diberi perhatian ialah konsep salam semut yang diperkenalkan di mana setiap peserta pada setiap waktu akan diminta bangun untuk bersalaman sambil berpelukan dengan sahabat baru di sekeliling mereka.

Pada saat itu akan terasa kemesraan serta perpaduan yang sepatutnya menjadi amalan setiap insan jika inginkan sebuah masyarakat hidup dalam suasana aman, damai serta harmoni. Syaratnya, perasaan ketika itu mesti bebas daripada persepsi.

Memang nampak remeh tetapi cubalah salam dan peluk ahli keluarga atau sahabat dengan hati ikhlas tanpa sebarang prasangka. Rasanya, memang sukar digambarkan. Tidak percaya? Apa kata selepas ini salam dan peluk orang disayangi. Jika tiada rasa, mungkin hati kita belum kosong lagi.

Kosong bermakna keadaan hati yang bebas daripada faktor menghalang. Jawapan kenapa adanya penghalang untuk melakukan kebaikan ialah hati tidak bebas daripada perasaan prasangka, suka membandingkan dan banyak lagi sifat negatif perlu dibersihkan.

Sekadar memetik kata-kata alumni ESQ yang juga penerbit di Jabatan Majalah, Dokumentari dan Famili TV3, Mohd Noor Sulaiman yang sempat berkongsi pengalaman: "Impak selepas menjalani latihan ESQ banyak pada diri dan ini hasil keyakinan kepada kuasa Allah.

"Prestasi kerja juga akan meningkat kerana kita sedar diri adalah khalifah Allah di muka bumi ini. Sebelum ini tertanya kenapa masih ada kekosongan sedangkan ada kerja elok. Saya terbabit menerbitkan program agama tetapi masih merasakan banyak perkara tidak mampu dijawab. Sekarang saya sudah mendapat jawapannya."

Bahagian 1: Lelaki Melayu dulu dan sekarang

Selamat membaca..........

Eksklusif: Bahagian 1: Lelaki Melayu dulu dan sekarang

Oleh Diyanah Anuar
diyanah@bharian.com.my


Abhinav Sharma, Pengarah Perancangan Strategik McCann Erickson.

Personaliti maskulin tradisional

PERNAHKAH anda terfikir perbezaan lelaki Malaysia sekarang dengan jejaka yang hidup lebih 50 tahun lalu? Secara kasar, kelainan itu mungkin tidak ketara kerana dikaburi peranan lelaki yang dikatakan terus dominan berbanding wanita. Namun, jika diamati, cetusan evolusi berlaku dalam kehidupan lelaki dari zaman ke zaman hingga membentuk ciri-ciri lelaki yang dilihat pada hari ini.

Sebelum ini, tidak ramai berminat menyingkap fasa perubahan atau perkembangan lelaki baik dari aspek apa sekalipun. Ini kerana fokus selalu diberi kepada wanita di mana perubahan dan perkembangan mereka mungkin lebih menarik untuk diambil peduli.


Namun, sejak 'kuasa' lelaki makin melebar - tidak lagi terbatas dalam kelompok keluarga dan kerjaya sebaliknya dalam pelbagai aspek gaya hidup dan sosial, agensi pengiklanan terkemuka, McCann Erickson Malaysia 'terpanggil' untuk menyelidik evolusi lelaki Malaysia.


Agensi itu berkongsi hasil kajian menariknya bersama XY - Ikon Lelaki dengan memberi fokus kepada evolusi lelaki Melayu di Malaysia, sejak era sebelum merdeka, pasca merdeka hingga hari ini.

Bermula dengan cerita lelaki sebelum merdeka yang digelar 'Lelaki Tradisional' dalam penyelidikan ini, Pengarah Perancangan Strategik McCann Erickson, Abhinav Sharma menamakan bekas Perdana Menteri, Allahyarham Tunku Abdul Rahman Putra Al-Haj; Allahyarham Tun Abdul Razak Hussein; Allahyarham Tun Hussein Onn hingga Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai individu yang melambangkan ciri lelaki Melayu tradisional.

Tan Sri P Ramlee

Antara ciri lelaki tradisional yang dilihat pada barisan tokoh ini adalah kuasa dimiliki mereka, tanggungjawab selaku pemimpin serta semangat melindungi negara.

Kata Abhinav, keluarga generasi pertama dan kedua di Malaysia yang menempuh kepayahan hidup pada zaman peperangan, lazimnya memiliki anggota keluarga atau anak yang ramai.

Setiap anak lelaki yang lahir dalam keluarga besar pada tempoh sukar seperti ini biasanya sukar menerima perhatian saksama daripada ibu bapa mereka, terutama dari bapa.

"Anak lelaki ini akan membesar secara berdikari dan belajar mengenai sesuatu menerusi pemerhatian dan contoh yang diperoleh dari orang tua.

"Anak lelaki sulung akan mengikut jejak langkah bapa dan kedudukan lelaki sebagai jantina yang hebat dan pendukung kehormatan keluarga terus menjadi tradisi.

"Definisi kelelakian yang dipelajari mereka adalah seseorang yang tanggungjawab memelihara kehormatan keluarga dan tradisi ini perlu terus diperturunkan; mempunyai tekad dan keazaman tinggi; boleh membuatkan orang lain takut; akan dihormati; mampu menyara keluarga; sentiasa setia dan hormat kepada yang lebih tua; jujur dan bertanggungjawab serta mampu memiliki lebih daripada seorang isteri," terang Abhinav.

Abhinav menambah, selain ciri maskulin pada lelaki tradisional yang dijelaskannya, ada juga lelaki tradisional berjiwa lebih lembut. Contoh terbaik, aktor lagenda Melayu, Allahyarham Tan Sri P Ramlee. Seniman Negara ini dilihat memiliki ciri serupa seperti keazaman yang kuat untuk berjaya dalam industri hiburan; dihormati dan dikenali serta pernah berkahwin dan bercerai lebih daripada sekali.

Generasi kedua iaitu lelaki yang membesar dalam acuan tradisional akan meneruskan tradisi bapa tradisional pada keluarganya pula. Mereka adalah individu yang setia; tindakan mereka tidak boleh dipersoalkan; patuh kepada peraturan; tahu apa yang terbaik; pelindung; chauvinistik; tegas dalam soal disiplin serta dihormati.

Kata Abhinav, masyarakat Asia ketika itu bersifat patriachal (kebapaan). Tiada siapa boleh mempertikai atau membantah sebarang arahan dan keputusan yang sudah diputuskan bapa.

"Namun, selepas taraf hidup menjadi semakin baik, nilai tradisi yang diwarisi dari generasi sebelumnya sedikit terkikis oleh kemodenan.

"Anak lelaki generasi kedua ini menghadapi dilema sama ada hendak mengikut tradisi bapanya atau meneruskan perjalanan kehidupan dengan identiti dan caranya sendiri," katanya.

Pada masa yang sama, golongan anak ini harus melakukan sesuatu yang dapat membanggakan bapa mereka. Mengikut persepsi masyarakat ketika itu, apa yang dapat membuatkan seseorang bapa berbangga dengan anaknya adalah keputusan cemerlang dalam peperiksaan (pangkat A dalam semua subjek) serta menduduki jawatan profesional seperti doktor, peguam dan jurutera.

Anak kepada lelaki tradisional biasanya akan berjaya dalam akademik dan memilih laluan karier konvensional kerana takut serta menghormati bapa mereka.

"Kehidupan anak lelaki yang dibesarkan dalam lingkungan tradisional ini dilihat menghadapi bermacam 'tekanan' dalam hidup mereka. Menurut 'parameter tradisional', mereka perlu menunjukkan prestasi terbaik di sekolah; menuntut di universiti ternama; tamat pengajian dan memperoleh kerjaya berpendapatan stabil; memiliki kereta dan rumah sendiri; harus mampu dari segi kewangan untuk berkahwin dan membina sebuah keluarga.

"Satu-satunya contoh atau role model yang dilihat golongan lelaki generasi kedua ini adalah bapa mereka. Justeru, tidak hairanlah jika ramai di antara mereka yang tetap mengikut jejak langkah bapa mereka biarpun minat dan kecenderungan sebenar mereka adalah berbeza," katanya.

Menyentuh mengenai kajian agensi itu, Abhinav berkata, pihaknya sentiasa membuat penyelidikan seumpama itu bagi mengenalpasti corak dan kehendak pasaran.

"Ini menjadi maklumat berguna kepada pelanggan kami untuk memasarkan produk mereka.

"Seiring dengan kuasa beli golongan lelaki yang dilihat kian menyamai kuasa beli yang sebelum ini didominasi wanita, kami mengambil langkah strategik untuk membuat kajian mengenai lelaki tempatan," katanya.

Kata Abhinav, tinjauan dan kajian ini dilakukan dalam tempoh lima hingga enam bulan berdasarkan soal selidik terhadap 300 responden lelaki pelbagai etnik dan sumber kajian sekunder.

Minggu depan : Transisi lelaki... Dari tradisional ke era moden.