Tujuan

Rencana dalam blog ini ada hasil karya penulis penulis dari pelbagai sumber. Dikumpul dengan tujuan untuk memudahkan rujukan. Jika empunya rencana tidak bersetuju rencananya disiarkan dalam blog ini sila beri maklum dan rencananya akan tidak dipamerkan.

30 July 2008

MangkukTingkat.com

Selamat membaca..........

MangkukTingkat.com

Oleh Ziauddin Sharuddin
zia@bharian.com.my


KEBERSIHAN menjadi keutamaan dalam proses penyediaan makanan.

Program perniagaan bantu ibu tunggal - Nur Hikmah akan perluaskan program MangkukTingkat.com ke seluruh negara mulai bulan depan

MANGKUK tingkat dalam budaya penduduk Malaysia pada suatu masa dulu digunakan pekerja sektor pembinaan dan petani di kebun untuk menikmati makanan yang lazat, panas dan bersih seperti di rumah.

Bukan luar biasa melihat 'pekerja kontrak' membawa mangkuk tingkat sambil berbasikal dan tiada siapa pun peduli.


Nilai mangkuk tingkat mungkin berubah tidak lama lagi apabila sebuah pertubuhan bukan kerajaan (NGO) sejak Jun lalu, memperkenalkan program penghantaran makanan menggunakan mangkuk tingkat yang dikenali sebagai Program MangkukTingkat.com.


Di seluruh dunia, `kotak makan tengah hari’ seperti mangkuk tingkat adalah sebahagian budaya popular.

Di India yang turut menggunakan mangkuk tingkat, dabbawala (orang yang menghantar kotak makan tengah hari) di Mumbai amat popular hingga Putera Charles ketika lawatan ke negara itu bergambar bersama mereka.

FATAHIYAH antara pelanggan MangkukTingkat.com sejak dilancarkan Jun lalu.

Jepun berbangga dengan bento, makanan dan lauk yang diisi dalam kotak kayu pelbagai bentuk yang cantik.

Apa pun istilah atau di mana juga, matlamat akhir adalah untuk membolehkan pelanggan menikmati makanan yang murah, bersih dan enak.

Berbanding dabbawala dan bento yang mempunyai sejarah dan tradisi yang panjang, Program MangkukTingkat.com yang diperkenalkan Yayasan Pembangunan Nur Hikmah (Nur Hikmah) masih terlalu muda, tetapi berpotensi mencipta revolusi dalam budaya makan orang kita.

Presiden dan Pengasas Nur Hikmah, Ameer Soekre Ishak, mengakui program itu berdasarkan kejayaan dabbawala di Mumbai, tetapi disesuaikan dengan keadaan di negara ini.

PENGHANTARAN cepat menghantar mangkuk tingkat kepada Fatahiyah di Cheras.

Perbezaan utama, katanya mangkuk tingkat di Malaysia adalah versi teknologi alam maya hingga ada yang memberi gelaran kepada program itu sebagai `nasi internet’ apabila semua proses adalah melalui internet.

“Pelanggan membuat tempahan melalui internet. Bayaran adalah secara dalam talian. Kami tidak mengenali mereka dan jika ada sebarang aduan atau cadangan, semuanya disalurkan melalui internet,” katanya.

Beliau berkata, program itu tidak bermotif keuntungan, tetapi menyediakan pancing kepada ibu tunggal serta penjaga anak yatim, sejajar kedudukan Yayasan Pembangunan Nur Hikmah sebagai penaung kepada lebih 200 anak yatim, miskin dan terbiar di enam pusat jagaan seluruh Malaysia.

“Kita boleh memberi bantuan wang tunai atau kebendaan, tetapi lebih baik memberi pancing yang boleh menjana pendapatan kepada mereka, berbanding memberi ikan yang akhirnya tidak ke mana,” katanya.

Selain ibu tunggal, katanya waris yang menjaga anak yatim mempunyai tanggungan masing-masing dan menyertai program ini sebagai pembekal makanan meringankan beban kewangan mereka.

Mengapa mangkuk tingkat? Ameer Soekre berkata, makanan tingkat kedap udara membolehkan makanan kekal panas hingga kira-kira lima jam, selain menjimatkan, berbanding bekas polisterin yang berharga 12 sen sebungkus dan tidak mesra alam.

Katanya, Program MangkukTingkat.com. mendapat bantuan RM15,000 dari Tekun Nasional untuk membeli mangkuk tingkat.

Beliau berkata, setiap mangkuk tingkat mempunyai empat mangkuk, tetapi hanya tiga digunakan, iaitu setiap satu diisi nasi, lauk berkuah dan sayur.

“Satu mangkuk lagi dibiarkan kosong sebagai lambang kasih sayang kami dan tukang masak. Setiap Jumaat, mangkuk kosong diisi buah seperti pisang. Pada hari ulang tahun kelahiran pelanggan, kami hantar kek.

“Kadang-kadang usahawan yang mahu mempromosi produk masing-masing meletakkan sampel makanan dan kad perniagaan dalam mangkuk kosong itu.

“Menjelang Ramadan dan kemudian menyambut Aidilfitri, sudah ada mahu mempromosi kuih raya menggunakan mangkuk tingkat,” katanya.

Memperjelaskan Program MangkukTingkat.com, Pengurus Nur Hikmah, Syaidiatul Syahirah Roslan, berkata program bermula Jun lalu dengan seorang pembekal yang menyediakan makanan ke kawasan sekitar Cheras.

“Sasaran awal ialah pelanggan mengambil sendiri makanan, tetapi mereka lebih suka makanan dihantar terus kepada mereka. Dari sini bermula program mangkuk tingkat,” katanya.

Ketika ini, katanya 60 peratus daripada pelanggan adalah pekerja pejabat dan baki penghuni kediaman.

Pada peringkat permulaan, katanya pelanggan adalah sekitar Lembah Klang, meliputi dari Bukit Beruntung hingga Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur (KLIA).

Katanya, pelanggan mendapat makanan dari pembekal makanan paling hampir seperti makanan untuk pelanggan di KLIA adalah dari Dengkil.

Untuk masa depan, katanya Nurhikmah dengan bantuan Tekun Nasional melantik vendor untuk membekalkan bahan mentah seperti ayam, daging, rempah dan sayur-sayuran.

“Sebagai contoh, seorang vendor mendapat bantuan menanam sayur-sayuran yang dijual kepada kami dengan harga lebih rendah berbanding pasaran. Ada juga vendor yang dipilih memang sudah berniaga,” katanya.

Melalui program vendor, katanya harga bahan mentah dapat dikawal, sekali gus memastikan harga makanan yang dijual berpatutan.

Katanya, Program MangkukTingkat.com akan diperluaskan ke seluruh negara secara berperingkat dan mulai Ogos ini akan dimulakan di Pulau Pinang, selain beberapa lokasi di Johor Bahru, Melaka dan Negeri Sembilan.

FAKTA
Mangkuk tingkat


  • Alamat laman web: www.mangkuktingkat.com

  • Hidangan makan tengah hari sebelum jam 11 pagi atau antara jam 1 hingga 2 petang dan makan malam, antara jam 5 petang hingga 8 malam (rumah). Pelanggan pejabat menerima makanan antara jam 12 tengah hari hingga 1 petang.

  • Lokasi pembekal makanan di Lembah Klang adalah di Bukit Beruntung, Selayang, Gombak, Keramat, Ampang, Pandan, Cheras, Kajang, Seri Kembangan, Dengkil, Kelana Jaya, Shah Alam dan Klang.

  • Dua pakej, iaitu lauk + sayur (RM3.50) dan lauk + sayur + nasi (RM4.50). Kos penghantaran ke rumah dan pejabat (RM1.50).

  • Ada 300 menu lauk dan sayur. Menu berbeza setiap hari. Contoh menu setiap Isnin sepanjang Julai: ayam masak kicap dan tauge goreng (7 Julai), daging kicap dan buncis goreng (14 Julai), ikan kembung percik dan sayur petola (21 Julai), kari udang dan peria goreng (28 Julai).
  • Kereta hibrid lebih mahal

    Selamat membaca..........

    Kereta hibrid lebih mahal



    HONDA Insight dengan enjin hibrid.

    WALAUPUN menjimatkan penggunaan minyak, kereta hibrid belum meluas di pasaran akibat pelbagai halangan.

    Antara faktor halangan utama adalah harga yang lebih mahal kerana kereta hibrid mempunyai banyak komponen, berbanding sistem konvensional. Kebanyakan komponen adalah elektronik yang kompleks, terutama sistem kawalan.

    Sebuah kereta hibrid Honda dengan enjin kapasiti 1.3 liter berharga antara RM160,000 hingga RM170,000. Kos kereta yang sama tetapi menggunakan enjin pembakaran dalam pula berharga antara RM110,000 hingga RM120,000.


    Perbezaan harga yang besar ini kerana reka bentuk kereta hibrid yang kompleks. Badan kenderaan ini dikatakan diperbuat daripada aluminium yang mahal untuk meringankan keseluruhan kenderaan.


    Bolehkah kos kereta hibrid dikurangkan? Dekan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Azhar Abdul Aziz, percaya ini boleh dilakukan dengan penggunaan komponen elektronik secara meluas, kos pemasangan yang rendah dengan peningkatan permintaan, reka bentuk mudah dan ringkas serta subsidi kerajaan.

    Katanya, ini memerlukan penyelidikan rapi oleh pengeluar kenderaan dalam usaha menembusi pasaran di dunia.

    Penggunaan kereta hibrid tidak terlepas daripada kontroversi kerana isu alam sekitar akibat penggunaan bateri sistem hibrid.

    Ketika ini, kereta hibrid menggunakan dua jenis bateri, iaitu nikel logam hidrid (nickel metal hydride) dan lithium ion. Walaupun kurang toksik berbanding yang berasaskan plumbum, bateri hibrid tetap dianggap berbahaya.

    Selain itu, teknologi hibrid masih baru dan memerlukan pengujian rapi serta masih kurang pusat servis yang menyediakan perkhidmatan lepas jualan.

    Ketika pengeluar kereta gergasi dunia berlumba-lumba memajukan kereta hibrid, pengeluar kereta kecil, termasuk Proton, menghadapi cabaran sama ada turut mengeluarkan kereta ini atau terus ketinggalan.

    Dr Azhar berkata, cabaran pengeluar kereta kecil untuk menghasilkan teknologi hibrid adalah kos pelaburan yang tinggi, keperluan tenaga pakar penyelidikan dan suatu jangka masa untuk melihat hasil penyelidikan tercapai.

    Walaupun prototaip kereta hibrid berjaya dihasilkan, katanya pembinaan kilang mengeluarkan kereta hibrid memerlukan pelaburan besar dan rangkaian vendor yang banyak.

    “Kita perlu ingat bahawa terdapat banyak pihak yang melaburkan wang berbilion ringgit untuk menghasilkan sistem hibrid yang boleh diguna secara komersil seperti General Motor, Chryesler, Toyota, Honda, Ford dan Citreon.

    Usaha Proton untuk bersaing dalam teknologi dan pengeluaran kereta hibrid ibarat perlumbaan Formula One. Pelumba yang handal tidak mencukupi, tetapi memerlukan sokongan kewangan dan kerja berpasukan yang kukuh serta dedikasi.

    Persoalan pokok kepada pengeluar tempatan adalah bersediakah mereka menceburi arena ini atau sekadar cukup dengan permintaan tempatan sedia ada?

    KERETA ELEKTRIK

    Kereta yang menggunakan motor elektrik untuk menghasilkan pergerakan. Sumber tenaga elektrik diperoleh dari bateri dalam kereta itu. Sumber lain yang berpotensi ialah dari fuel cell dan tenaga suria. Motor elektrik yang sering digunakan sekarang adalah dari jenis motor arus ulang-alik (AU). Kebelakangan ini, motor yang menggunakan magnet kekal juga popular kerana kos magnet kekal yang semakin menurun dan kualiti semakin meningkat.

    Prof Madya Dr Nik Rumzi Nik Idris dari Fakulti Kejuruteraan Elektrik, Universiti Teknologi Malaysia (UTM), berkata secara ringkas, kereta elektrik bergerak apabila motor elektrik menghasilkan daya kilas dan ya memutarkan tayar.

    Katanya, kelajuan dan kuasa pemacuan kereta elektrik adalah berdasarkan kelajuan atau daya kilas motor elektrik. Pengawalan daya kilas atau kelajuan motor boleh dilakukan secara cekap dan pantas menggunakan penukar elektronik kuasa.

    “Apabila pemandu menekan pedal pemecut, pengawal akan memberikan isyarat kepada penukar elektronik kuasa untuk membekalkan arus atau voltan kepada motor yang berkadaran dengan tekanan kaki yang dikenakan pada pedal.

    “Kuasa yang digunakan untuk membrek boleh dikembalikan untuk mengecas bateri. Ini bermakna tenaga untuk membrek tidak akan hilang sebagai haba seperti kereta biasa,” katanya.

    Beliau berkata, penggunaan tenaga kereta elektrik lebih cekap kerana motor elektrik serta penukar elektronik kuasa boleh mencapai kecekapan hingga 90 peratus, berbanding enjin kereta pembakaran bahan api yang biasanya mempunyai kecekapan 20 peratus.

    Selain itu, katanya kos penyelenggaraan lebih rendah kerana tidak membabitkan penukaran minyak enjin, brek dan ekzos. Namun kos bateri adalah agak tinggi dan jangka hayat bateri haruslah panjang untuk memastikan bateri tidak perlu selalu ditukar.

    HYDROFUEL

    Hydrofuel yang dihasilkan sebuah syarikat tempatan, Hydrogen Fuel Industries (M) Sdn Bhd (HFI), adalah formula penjimatan bahan api hingga 29 peratus dengan menggunakan air sebagai bahan bakar bersama petrol.

    Presiden HFI, Dr Halim Ali, berkata Hydrofuel menggunakan sistem teknologi air sebagai bahan bakar sesuai digunakan bagi kenderaan berkapasiti 2,000cc ke bawah.

    Memperjelaskan teknologi itu, katanya: ”Air dipecahkan menggunakan frekuensi tinggi dan dikongsi kegunaannya bersama petrol ketika melalui injektor kereta.

    "Melalui sistem ini, pemilik kenderaan boleh menjimatkan penggunaan petrol sebanyak 29 peratus dan pada masa sama, membantu memelihara alam sekitar," katanya

    Pengguna Hydrofuel hanya perlu memastikan sebuah air sebuah tong berkapasiti lima liter mencukupi. Setiap tong membolehkan penggunaannya bertahan hingga 2,000 kilometer.

    Apabila air berkurangan, alat pengesan yang dipasang pada kenderaan akan memberi amaran supaya menambah air pada paras yang disyorkan.

    Kuasa jimat minyak

    Selamat membaca..........

    Kuasa jimat minyak

    Oleh Ziauddin Sharuddin
    zia@bharian.com.my


    SEBUAH kereta hibrid keluaran Toyota yang dipamerkan pada Asean Sumit Trade Exhibition 2005, di Kuala Lumpur.

    Kereta guna teknologi hibrid lebih jimat minyak apabila enjin dijana dengan gabungan petrol dan motor elektrik

    SETIAP kali krisis minyak berlaku, idea menghasilkan kereta yang dapat menjimatkan penggunaan bahan api timbul.

    Tidak ada bezanya dengan krisis yang berlaku sekarang apabila kereta hibrid muncul sebagai antara pilihan untuk menjimatkan penggunaan minyak. Berbanding kereta solar dan hidrogen, kereta hibrid bukan lagi suatu idea di atas kertas dan bersifat penyelidikan, tetapi meluncur di jalan raya apabila dikeluarkan secara komersial.


    Kelebihan utama kereta hibrid ialah menjimatkan minyak. Mengikut Agensi Perlindungan Alam Sekitar (EPA) Amerika Syarikat pada 2007, Toyota Prius, yang menggunakan satu liter bahan api mampu pergi antara 21 hingga 25 kilometer (km), bergantung kepada pemanduan di lebuh raya atau bandar.


    Kebanyakan kereta di Malaysia, satu liter hanya dapat meliputi perjalanan antara lapan hingga 12 km.

    Kini, istilah kereta hibrid menjadi semakin biasa. Dekan Fakulti Kejuruteraan Mekanikal Universiti Teknologi Malaysia (UTM), Prof Dr Azhar Abdul Aziz, mendefinisikan kereta hibrid sebagai kenderaan yang menggunakan dua atau lebih punca tenaga yang berbeza reka bentuk untuk membolehkan bergerak di atas jalan raya.



    Kebiasaannya kereta hibrid bermaksud gabungan enjin pembakaran dalam (internal combustion engine) dan motor elektrik (electric motor).

    Ramai menyangka kereta hibrid adalah perkara baru, tetapi teknologi ini sebenarnya dimajukan sejak lebih 100 tahun lalu.

    Sejarah kereta hibrid bermula apabila Dr Ferdinand Porsche, mencipta kereta hibrid pertama, kereta elektrik petrol, Mixte atau nama panggilannya, Aunt Eulalia, tetapi nama rasminya ialah Semper Vivus yang bermaksud sentiasa hidup.

    Kereta ini menggunakan enjin petrol yang silih berganti pada kelajuan tetap untuk menjana dinamo yang mengecas akumulator untuk memberikan kuasa kepada motor elektrik di roda depan.

    DR Azhar menunjukkan enjin hibrid yang menjadi kajian di UTM.

    Idea kereta hibrid zaman moden boleh dijejaki ketika krisis minyak pada 1973 dan 1979 yang menyebabkan Amerika Syarikat, mengambil inisiatif melakukan penyelidikan terhadap teknologi hibrid. Ini juga menyebabkan pengeluar kereta terbesar dunia, General Motor, ketika itu membelanjakan lebih RM65 juta terhadap penyelidikan dan pembangunan kereta hibrid.

    Pengeluar kereta di benua lain tidak ketinggalan, terutama di negara maju yang isu alam sekitar mendapat perhatian serius.

    Pengeluar kereta utama Jerman, Volkswagen, memperkenalkan teksi Microbus hibrid, manakala Di Jepun, pengeluar kereta nombor satu, Toyota membina prototaip enjin hibrid dan Mazda, mengeluarkan trak enjin hibrid, Titan.

    Selepas banyak wang dicurahkan dan jurutera kereta memerah otak, pengeluar kereta nombor satu Jepun mendahului pengeluaran kereta hibrid secara komersil. Pertengahan 1997, Toyota memperkenalkan kereta hibrid pertama, Prius, untuk pasaran tempatan negara itu.

    Honda tidak mahu ketinggalan dan melancarkan Honda Insight, kereta hibrid dua tempat duduk pada 1999 untuk pasaran Amerika Syarikat, diikuti kemasukan Prius ke negara itu tidak lama kemudian. Pada 2003, Honda memperkenalkan Honda Civic Hybrid yang menyamai Honda Civic konvensional.

    Ketika pengeluar Jepun semakin ke depan, syarikat kereta Amerika Syarikat, Ford, pada 2004 melancarkan Ford Escape Hybrid, kenderaan hibrid pertama Amerika Syarikat dan juga SUV hibrid pertama dunia.

    Selepas itu semua menjadi sejarah. Pengeluar kereta terkemuka dunia kini menjadikan pengeluaran kereta hibrid sebagai keutamaan.

    INFO

    Komponen asas kereta hibrid

    Enjin

    Tangki bahan api


    Motor elektrik - Komponen juga boleh berfungsi sebagai generator.

    Bateri - Berfungsi menyimpan kuasa bagi kegunaan motor elektrik.

    Sistem transmisi - Berfungsi sama seperti kenderaan biasa menggunakan enjin pembakaran dalam.

  • Varisasi Kereta Hibrid

    Susunan selari


    Sistem ini banyak digunakan pengeluar kereta gergasi dunia. Ia adalah enjin pembakaran dalam dan sebuah motor elektrik yang disambung ke sebuah sistem transmisi. Kebanyakan sistem begini menggabungkan jana kuasa elektrik besar dan sebuah motor elektrik dalam satu unit.

    Starter motor dan alternator tidak digunakan. Untuk menyimpan kuasa, ia menggunakan bateri bersaiz besar untuk menyimpan voltan yang lebih besar daripada biasa, iaitu 12 Volt. Peralatan lain seperti stering kuasa (power steering) dan penghawa dingin memperoleh kuasa daripada motor elektrik.

    Susunan bersiri

    Sistem ini menyerupai sistem kereta elektrik berbateri daripada kereta berpacuan enjin pembakaran dalam. Enjin memacu generator elektrik dan tidak menyalurkan kuasa terus ke roda kereta. Generator yang tersedia mengecas bateri dan membekal pusa kepada motor elektrik yang menggerakkan kenderaan.

    Apabila kuasa yang besar diperlukan, motor elektrik menyedut kuasa elektrik daripada bateri dan generator. Sistem transmisi tidak diperlukan. Terdapat juga reka bentuk yang memperuntukkan satu motor elektrik untuk satu tayar bagi sistem begini.

    Sistem bersiri boleh dipasang dengan bateri jenis penyimpan kuasa elektrik super (supercapacitor) atau roda tenaga (flywheel) untuk menyimpan tenaga yang ditebus guna ketika menghentikan (brek) kenderaan. Proses ini meningkatkan kecekapan kenderaan keseluruhannya.

    Susunan kombinasi selari dan bersiri

    Sistem ini mempunyai alat pemisah kuasa (power-split) membolehkan kuasa dipindah daripada punca ke hiliran secara mekanikal atau elektrik.

    Prinsip asas di sebalik sistem ini ialah kebolehan untuk memisahkan kuasa (decoupling) yang dibekalkan oleh enjin (atau punca lain) daripada kuasa yang diperlukan oleh pemandu.

    Dalam kenderaan konvensional, enjin bersaiz besar diperlukan untuk menghasilkan pecutan daripada keadaan pegun ke keadaan laju akibat daya kilas enjin adalah rendah pada halaju rendah. Sebaliknya, motor elektrik mempamerkan daya kilas tinggi pada halaju rendah yang membantu enjin yang mempunyai kecekapan rendah pada halaju rendah.
  • Cetak artikel | Hantar pada kawan

    25 July 2008

    Agenda perkukuhkan kedudukan agama, bangsa

    Selamat membaca..........

    Agenda perkukuhkan kedudukan agama, bangsa

    PERCATURAN parti-parti politik yang wujud masa kini merupakan situasi yang mencabar dalam sejarah Malaysia. Keadaan ini bukan sahaja menyebabkan masyarakat hilang keyakinan terhadap kewibawaan parti dan ahli-ahli politik yang diberi amanah untuk memimpin dan mentadbir negara sama ada parti yang memerintah atau pembangkang.

    Perselisihan antara ahli-ahli politik Melayu/Islam lebih mirip kepada persoalan berkaitan dengan prinsip keperibadian.

    Parti-parti politik Melayu sepatutnya lebih menumpukan perhatian kepada agenda yang boleh memperkukuhkan kedudukan agama dan bangsa bukan menumpukan perhatian kepada kegiatan untuk menjatuhkan kewibawaan dan kedaulatan orang Melayu yang terkenal dengan perasaan yang halus dan belas kasihan sesama bangsa.

    Sikap orang Melayu yang terkenal dengan identiti dan maruah diri semakin hari kian luntur akibat terlalu ghairah dalam perebutan kuasa dan kedudukan.

    Bangsa Melayu sering dikaitkan dengan budi bahasa yang berunsurkan akhlak Islam. Ciri-ciri begini kian terhakis kerana matlamat utama dalam perjuangan hidup lebih berlandaskan kepada kekuasaan bukan kasih sayang dan ikatan persaudaraan sesama Islam.

    Sikap ingin menjatuhkan kuasa antara ahli-ahli politik bukan berdasarkan kepada kebolehan, kepakaran dan pengalaman individu-individu tertentu tetapi lebih cenderung kepada serangan peribadi.

    Umat Islam diajar oleh Allah supaya menggunakan hikmah dalam menyelesaikan permasalahan sesama umat Islam terutama berkaitan dengan maruah diri dan kepimpinan. Kegagalan dalam menyelesaikan persengketaan sesama parti politik Melayu boleh menyumbang kepada kemusnahan bangsa dan agama.

    Pertimbangan akal yang berdasarkan kepada keimanan dan kefahaman konsep kepimpinan dan politik yang berasaskan kepada seruan Allah dan Rasul merupakan formula paling penting dalam sistem pemerintahan dan kepimpinan Islam.

    Prinsip dan kefahaman begini kurang wujud dalam sanubari dan pemikiran ahli-ahli politik Islam masa kini. Ini merupakan satu krisis dalaman bangsa Melayu yang sukar untuk diatasi.

    Kuasa dan kedudukan bukan merupakan kekuatan yang hakiki. Ia adalah amanah Allah yang akan dipersoalkan di akhirat.

    Umat Islam dididik oleh Allah dan Rasul menjadi orang yang berhemah dan berwibawa dalam melaksanakan tugas dan tanggungjawab terhadap agama, bangsa dan negara. Didikan ini jika dijadikan sebagai landasan dan pedoman maka tidak wujud suasana seperti masa kini.

    Sikap terlalu angkuh dengan kehebatan diri jelas dipamirkan kepada masyarakat. Keangkuhan yang dipertontonkan merangkumi pelbagai cara dan tindakan sehingga membangkitkan kebosanan kepada masyarakat.

    Sikap terlalu yakin dengan kehebatan diri sehingga tidak menyedari kelemahan diri ('ujub) adalah salah satu bentuk kemusnahan yang sering diperingatkan oleh Rasulullah SAW kepada umatnya. Hakikatnya, sikap begini menjadi tabiat dan sifat ahli-ahli politik Melayu masa kini.

    Kebanyakan ahli politik Islam sekarang lebih mirip memperjuangkan kuasa dan kedudukan daripada menegakkan objektif dan prinsip perjuangan parti politik mereka.

    Ketakutan kehilangan kuasa dan kedudukan menyebabkan mereka menjadi kurang matang dalam perancangan dan tindakan. Kelemahan begini jelas dipertontonkan kepada masyarakat.

    Jika perkara begini menjadi fenomena ahli-ahli politik bangsa Melayu maka kemungkinan besar sistem pemerintahan dan kepimpinan Melayu akan bertukar kepada sistem demokrasi negara-negara Barat yang tidak prihatin terhadap agama dan bangsa.

    Masyarakat Barat lebih prihatin terhadap kebolehan, kepakaran dan kebijaksanaan ahli-ali politik tanpa mengira bangsa dan agama. Apabila suasana begini wujud dalam pemikiran masyarakat Melayu maka istilah seperti 'Melayu tidak hilang di dunia', tidak memberi sebarang makna kepada generasi akan datang.

    Hancur atau majunya sesebuah negara adalah bergantung kepada kebijaksanaan dan kepakaran para pemimpin dan ahli-ahli politik dalam negara itu. Oleh itu usah terlalu ghairah menunjukkan kehebatan dan kekuatan sehingga terlupa bahawa agama, bangsa dan negara berada dalam ambang kemusnahan.

    Kedaulatan BM dicabar

    Selamat membaca..........

    Kedaulatan BM dicabar

    ADALAH sesuatu yang malang kepada nilai-nilai perpaduan yang sedia utuh di negara ini apabila usaha memasang papan tanda jalan raya dalam bahasa Mandarin di Pulau Pinang dibiar tanpa tindakan.

    Alasan untuk memudahkan pelancong dari China serta rakyat tempatan yang tidak mahir berbahasa Melayu sangat sukar untuk diterima akal.

    Bahasa Melayu bukan wujud sehari dua, sebaliknya berusia lebih panjang daripada mana-mana manusia tertua yang masih hidup di negara ini.

    Justeru, adalah tidak logik ada di kalangan rakyat Malaysia termasuk penduduk di Pulau Pinang sendiri yang tidak tahu berbahasa Melayu waima untuk memahami papan tanda jalan raya.

    Rakyat Malaysia juga mencari-cari di mana kaitannya pemakaian bahasa Mandarin dengan pengiktirafan Georgetown sebagai tapak warisan dunia yang diberikan oleh Pertubuhan Pendidikan, Saintifik dan Kebudayaan Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (UNESCO) pada 7 Julai lalu.

    Bukankah ia bertentangan dengan sifat pengiktirafan itu yang diberikan kerana nilai-nilai serumpun yang masih subur dan bukannya kerana ciri-ciri sesuatu kaum?

    Justeru jangan salahkan orang Melayu yang perlu bertanya, apa relevannya papan tanda jalan raya dalam bahasa Mandarin itu?

    Isunya bukanlah kerana sentimen perkauman, biarpun ada beberapa pihak yang kelihatan tidak lagi mampu bersabar apabila sedikit demi sedikit ketuanan Melayu dicabar dan cuba dipinggirkan.

    Tetapi apa yang menjadi persoalan ketika ini ialah ke mana menghilangnya semangat nasionalisme atau kebangsaan di kalangan ahli Gerakan yang bertindak secara melulu itu?

    Sebagai warga Malaysia yang termaktub kepada Rukun Negara termasuk Keluhuran Perlembagaan, kepentingan meletakkan bahasa Melayu sebagai bahasa utama dinyatakan dengan jelas dalam Perkara 152 Perlembagaan Persekutuan.

    Perkara itu antara lain menyebut bahawa Bahasa Melayu adalah bahasa kebangsaan dan bahasa rasmi negara, dan harus digunakan sebagai medium komunikasi pertama dalam bidang pentadbiran, undang-undang, sebaran atau di majlis-majlis rasmi.

    Lalu jika apa yang berlaku kepada bahasa Melayu dalam kes papan tanda jalan raya di Pulau Pinang itu dikaitkan dengan Perkara 152 itu, jelaslah ia tidak diberi keutamaan dan tindakan membenarkannya juga membelakangkan semangat kebangsaan.

    Ahli Gerakan yang merupakan komponen Barisan Nasional (BN) juga seharusnya mengetahui kedudukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan merujuk kepada rakan-rakan dalam UMNO misalnya sebelum membuat sebarang keputusan.

    Malangnya tindakan itu menimbulkan tanda-tanya politik apakah Gerakan kini cuba menambat hati DAP dengan membuat sesuatu yang jelas melihatkan kemarahan UMNO amnya dan orang Melayu khususnya?

    Jika percubaan itu lebih kepada satu permainan politik, maka medium yang digunakan untuk menyampaikan maksud tersirat tersebut telah melangkaui sempadan kebangsaan dan tidak wajar dipertahankan.

    Seperti yang dijelaskan oleh pembantu penyelidik Jabatan Sosiobudaya, Akademi Pengajian Melayu, Universiti Malaya (UM), Mohd. Arif Atan, tindakan itu tidak hanya bercanggah (ultra vires) dengan peruntukan bahasa Melayu sebagai bahasa rasmi dan bahasa kebangsaan, malah mencabar semangat Dasar Bahasa Kebangsaan dan Dasar Kebudayaan Kebangsaan yang bertunjangkan kebudayaan asal masyarakat rantau ini.

    Menurut beliau, usaha mahu menjadi bangsa maju mengikut acuan negara sendiri jelas terabai apabila acuan yang ada masih berkiblatkan kepada bahasa dan budaya negara lain sama seperti tahun-tahun awal kemerdekaan tanah air ini.

    Ia juga merupakan petanda akan luhurnya semangat nasionalisme sebahagian rakyat Malaysia yang masih kuat dipengaruhi rasa perkauman akibat berkiblatkan negara tertentu di luar sana.

    Untuk itu katanya, penekanan terhadap bahasa dan kebudayaan tempatan asal atau kebangsaan perlu diberi keutamaan tanpa terlalu banyak tunduk kepada kehendak-kehendak bersifat perkauman keterlaluan.

    "Dalam menyentuh soal jati diri pula, tidak jelas jati diri apakah yang mahu ditonjolkan melalui papan tanda jalan seperti itu sama ada jati diri kebangsaan atau jati diri perkauman.

    "Tidakkah dengan adanya terlalu banyak pertembungan bahasa dan budaya asing akan menyebabkan jurang interaksi antara kaum di negara ini kian melebar?" katanya.

    Kecewa dengan apa yang berlaku, Pengarah Komunikasi Korporat, Dewan Bahasa Melayu (DBP), Sallehuddin Abg. Shokeran berkata, penggunaan bahasa Melayu dalam sebarang papan tanda sebelum ini tidak pernah menimbulkan masalah kepada mana-mana rakyat Malaysia yang sudah semestinya memahami bahasa kebangsaan itu.

    Justeru, amatlah tidak wajar bahasa Mandarin yang tidak pula difahami oleh semua rakyat Malaysia itu diguna pakai untuk tujuan rasmi.

    Tindakan itu juga bertentangan dengan usaha kerajaan dalam membudayakan pemakaian nama-nama bercirikan kebangsaan terutamanya di papan-papan tanda jalan di seluruh negara.

    "Malah, kerajaan juga ketika ini berusaha untuk menukarkan nama-nama kawasan tertentu yang tidak bercirikan identiti kebangsaan di Putrajaya dan tindakan menggunakan bahasa Mandarin di Pulau Pinang itu jelas tidak selari dengan usaha kerajaan," katanya.

    Sallehuddin menambah, pemasangan nama jalan adalah di bawah bidang kuasa kerajaan negeri bermaksud ia merupakan tujuan rasmi sekali gus meletakkan penggunaan bahasa Melayu sebagai satu keutamaan.

    Setiap pihak berkuasa tempatan katanya mempunyai Jawatankuasa Penamaan Jalan yang bertanggungjawab kepada urusan pemasangan papan tanda jalan mengikut peraturan dan garis panduan tertentu yang perlu dipatuhi.

    Sejak sekian lama, DBP tambah beliau, bekerjasama erat dengan jawatankuasa tersebut dalam memberikan nasihat dan pandangan serta kelulusan dari sudut penggunaan bahasa termasuk memastikan keperluan bahasa Melayu sebagai bahasa kebangsaan.

    "Bagaimanapun dalam pemasangan papan tanda jalan raya bahasa Mandarin itu, kerajaan negeri tidak merujuk atau meminta pandangan daripada DBP.

    "Untuk itu, kita akan menghantar surat bantahan dan meminta kerajaan negeri Pulau Pinang mengekalkan ciri-ciri kebangsaan dalam setiap pemakaian nama jalan raya," katany

    Jauhi amalan baca ramalan bintang

    Selamat membaca..........

    Jauhi amalan baca ramalan bintang

    Oleh Hasliza Hassan
    bhnews@bharian.com.my

    Kepercayaan kepada ahli nujum, tukang tilik bawa kepada kekufuran

    SOLAT mereka yang membaca ramalan bintang sama ada di akhbar, majalah atau di internet tidak akan diterima Allah selama 40 hari, tidak kira mereka percaya atau sebaliknya kerana perbuatan itu sama seperti berjumpa dengan tukang ramal.


    Pensyarah fakulti Syariah dan Undang-undang Universiti Sains Islam Malaysia (USIM), Nik Salida Suhaila Nik Saleh, menjelaskan perkara itu berdasarkan ulasan ulama terkenal Yusuf al-Qardawi mengenai hukum membaca ramalan bintang.


    Katanya, walau seseorang itu tidak membenarkan apa yang dibaca, solatnya tetap tidak diterima selama 40 hari dan jika membaca serta membenarkan pula ramalan itu, maka orang itu dikatakan kufur kepada ajaran Muhammad.


    Bagaimanapun katanya, jika membaca dengan tujuan untuk membantah, menjelaskan dan mengingkari amalan syirik, hukumnya dituntut malah menjadi wajib kerana tujuan memberi pengajaran kepada orang lain.


    �Jelas amalan meramal, membaca dan menaruh sikit rasa yakin apa dikatakan ramalan bintang itu perlu dijauhi mulai hari ini. Ini bukan perkara main-main atau seronok-seronok kerana ia bercanggah dengan hukum Islam,� katanya.


    Katanya, perkara itu juga jelas daripada hadis riwayat Muslim bahawa Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: �Sesiapa yang datang kepada dukun kemudian dia membenarkan terhadap apa yang dikatakan olehnya, maka solat orang itu tidak diterima Allah selama 40 hari.�


    Perbahasan mengenai minat masyarakat hari ini terhadap ilmu ramalan termasuk membaca horoskop dibincangkan Nik Salida bersama Al-Fadhil Kadi Daerah Temerloh, Badli Shah Alauddin, dalam program Halaqah terbitan TV9 yang disiarkan malam Ahad lalu dengan tajuk Bintang 12.


    Program yang mengulas mengenai ayat 105, surah an-Nahl, mengajak penonton menghindari perbuatan berjumpa atau mempercayai tulang tilik dan tukang ramal kerana Allah memberi amaran mengenai golongan pembohong itu.


    Nik Salida berkata, tidak dinafikan ramai yang mengatakan tujuan mereka membaca ramalan bintang adalah suka-suka tetapi amalan bermula daripada suka-suka itu akhirnya menyebabkan mereka menjadi obses seterusnya terpengaruh dengan apa yang dibaca.


    Katanya, ada kalangan masyarakat hari ini yang melanggan ramalan bintang melalui khidmat pesanan ringkas (SMS) untuk mengetahui apa yang diperkatakan mengenai nasib mereka atau perkara bakal dilalui mereka setiap hari, minggu atau bulan.


    Sedangkan, perbuatan itu bukan saja merosakkan akidah malah menyebabkan hidup mereka tidak keruan kerana pengaruh ramalan itu sedikit sebanyak memberi kesan kepada aktiviti atau perancangan mereka pada hari itu.


    �Jika tidak percaya atau untuk suka-suka kenapa hingga melanggan SMS horoskop. Maknanya bangun pagi kita mahu tengok apa yang diramalkan untuk kita hari itu. Begitu juga dengan membaca di akhbar dan majalah, kenapa kita hendak tahu ramalan.


    �Jika katanya dalam bab rezeki apa yang diperoleh tidak setanding kerja dilakukan, maka akan timbul perasaan malas buat kerja sebab rezeki yang dapat sikit saja. Kesan ramalan ini bukan saja pada akidah, juga aspek psikologi.


    �Daripada suka-suka itu juga apabila kebetulan perkara diramalkan itu benar berlaku ia mula menerbitkan kepercayaan yang akhirnya menyebabkan mereka jatuh ke lembah kepercayaan perkara karut-marut ini,� katanya.


    Badli Shah berkata, golongan yang percaya kepada Bintang 12 atau ramalan tukang tilik mengenai untung nasib atau hari baik dan tidak adalah mereka yang tidak percaya ketentuan Allah serta ciptaannya.


    Beliau berkata, Allah sudah memberi amaran mengenai golongan itu di dalam al-Quran di mana Allah murka dan mengatakan mereka sebagai golongan pembohongan serta penipu kerana mendahului takdir Allah.


    Katanya, apa yang dikhuatiri ialah disebabkan ramalan itu umat Islam lupa bahawa setiap sesuatu yang terjadi itu adalah dengan izin Allah dan ini memberi kesan daripada sudut akidah mereka.


    �Jika Allah tidak izinkan perkara itu berlaku, ia tidak akan jadi. Tukang ramal pusinglah daun terup atau biarlah burung dia bercakap tetapi tanpa izin Allah tidak akan berlaku. Malangnya kita tengok, zaman moden ramai yang kembali percaya dan mencari petunjuk daripada zodiak,� katanya.


    Katanya, kepercayaan kepada ramalan terutama tukang tilik dan ahli nujum boleh mendatangkan kesan negatif seperti menyebabkan pergaduhan antara suami isteri, permusuhan sesama jiran atau sahabat karib.


    Contohnya, isteri yang diberitahu mengenai sikap suami atau ramalan bahawa suami akan berkahwin lagi pastinya menyebabkan berlaku perbalahan dan paling malang lagi jika perkara itu tidak benar sama sekali.


    Rasulullah SAW turut berdepan dengan kelompok masyarakat Arab yang taksub dengan ramalan dan kiraan bintang hingga Baginda menyebut akan tiga golongan itu terdiri daripada mereka yang mampu meramal bintang, meramal barang hilang dan melakukan ramalan berdasarkan pergerakan bintang di langit.


    Malah, Baginda SAW pernah didatangi beberapa orang yang meminta Baginda meramal masa depan orang Arab tetapi Baginda memberitahu, jika diketahui perkara ghaib nescaya dirinya sudah mendapat kemewahan serta terlepas dari musibah.


    Mengulas mengenai sejarah Bintang 12, Badli Shah berkata, kepercayaan itu berasal dari Mesopotania, daerah asal orang Babylon terletak antara sungai Tigris dan Euphrates dan kini terletak di tenggara Iraq.


    Ilmu itu berkembang sejak Babylon kuno 200 tahun sebelum masihi dan secara bertahap. Amalan dan kepercayaan itu semakin berkembang hingga tahap yang dikenali sebagai horoskop atau Bintang 12 yang mengaitkan keperibadian dengan tarikh lahir berpandukan bintang.


    �Contohnya bintang Capricorn untuk mereka yang lahir 22 Disember hingga 20 Januari ikut mitos Yunani ialah lambang kambing. Kambing itu bernama Almateus dan pernah beri air pada Dewa Zeus iaitu dewa tertinggi bagi bangsa kuno ketika kecil.


    �Oleh itu, bagi mengenang jasa kambing itu ia dijadikan bintang dan bercahaya di langit. Kesimpulannya, Capricorn itu kambing saja. Di sini pun banyak kambing, tidak perlu tengok ke langit. Umat Islam perlu renung sejenak adakah bintang ini sesuai dengan peribadi Muslim.


    �Sesuai ke jika umat Islam percaya kepada bintang kambing biri-biri atau lambang orang lelaki gagah tuang air dalam tempayan besar sedangkan banyak perkara lain lebih bermanfaat yang boleh kita fikirkan,� katanya.


    Justeru, beliau menasihati kepada umat Islam supaya menjauhi amalan membaca ramalan bintang atau tulang tilik walaupun untuk suka-suka kerana boleh memberi kesan kepada akidah serta amalan solat yang dilaksanakan.

    18 July 2008

    Sifat marah cermin jiwa tidak tenteram

    Selamat membaca..........

    Sifat marah cermin jiwa tidak tenteram

    Oleh Aminudin Mansor


    Kita dituntut bersabar supaya dijauhi daripada �rasukan� kemarahan


    SIFAT marah yang datang daripada hati mempunyai kaitan dengan keimanan seseorang. Orang sabar dapat menahan kemarahan dalam saat genting dan sudah tentu mendapat ganjaran di sisi-Nya.


    Daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah bersabda yang bermaksud: �Tiada hamba yang meneguk air lalu mendapat ganjaran lebih besar di sisi Allah daripada hamba yang meneguk air menahan kemarahan kerana Allah.� (Hadis riwayat Ibn Majah)


    Sabda Rasulullah yang bermaksud: �Bukankah orang gagah itu, orang kuat bertinju. Akan tetapi orang yang gagah adalah orang yang dapat mengawal diri ketika marah.� (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


    Marah boleh merenggangkan hubungan kekeluargaan, begitu juga hubungan persahabatan dan kejiranan kerana perasaan marah menyebabkan kita susah melihat kebaikan orang lain serta hilang sifat lemah-lembut.


    Sedangkan kita tahu Allah menyukai sifat lemah-lembut. Daripada Aisyah, Rasulullah bersabda yang bermaksud: �Sesungguhnya Allah menyukai sifat lemah-lembut dalam setiap perkara.� (Riwayat al-Bukhari dan Muslim)


    Mengambil wuduk dan beristighfar dapat mengawal sifat marah. Segala-galanya dapat meruntuhkan tipu daya iblis dan menghancurkan kesesatan yang disuruhnya. Selain itu, memberi penawar hati yang marah dan gundah, sesungguhnya hati tunduk kepada Allah.


    Sifat marah juga adalah cerminan kalbu keperibadian jiwa yang tidak tenteram. Oleh itu, kawal jiwa kerohanian supaya hidup sentiasa tenteram, aman dan damai sepanjang masa.


    Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: �Sifat bodoh atau jahil itu pokoknya ialah watak kedegilan yang dipimpin oleh sifat marah. Sesiapa juga yang dirinya reda dalam keadaan jahil atau bodoh, maka baginya tidak perlu lagi bersifat toleransi kerani toleransi adalah sifat yang baik dan banyak manfaatnya. Kejahilan pula sifat buruk dan mendatangkan banyak mudarat. Oleh itu, lebih baik berdiam diri daripada melayani pertanyaan orang bodoh.�


    Khaitamah bin Abdul Rahman, seorang ulama tab�in menerangkan bahawa syaitan berkata, �Bagaimana anak Adam dapat mengalahkan aku? Apabila dia rela, nescaya aku datang dan meresap ke dalam hatinya. Apabila dia marah, nescaya aku terbang sehingga berada di atas kepalanya.�


    Mujahid menceritakan bahawa iblis atau syaitan itu berkata, �Aku tidak dapat dilemahkan oleh anak Adam pada tiga perkara:


    l Apabila seseorang itu mabuk, kami pun pegang talinya lalu kami halau ke mana yang kami kehendaki. Dia bekerja untuk kami menurut apa yang kami sukai.


    l Apabila orang itu marah, dia akan berkata apa yang tidak diketahuinya dan melakukan sesuatu perkara yang disesalinya.


    l Dia seorang yang lokek terhadap apa juga miliknya dan berangan-angan dengan sesuatu yang ia tidak mampu


    Sementara itu, Abdullah bin Mas�ud berkata, �Perhatikan sifat lemah-lembut seseorang ketika marah dan perhatikan sifat amanahnya ketika dia rakus! Pengajaran yang diperoleh daripada sifat lemah-lembutnya apabila dia tidak marah dan dengan sifat amanahnya apabila dia tidak rakus.�


    Diceritakan, Khalifah Umar Abdul Aziz menulis surat kepada wakilnya, �Anda tidak (harus) menjatuhkan hukuman ke atas seseorang ketika anda marah. Tahanlah orang itu dulu dan apabila perasaan marah itu sudah tenang, maka keluarkan orang itu dan jatuhkan hukuman mengikut dosanya (kesalahannya) dan anda tidak menghukum lebih daripada lima belas kali sebat.�


    Saidina Umar Al-Khattab dalam pidatonya selalu berkata, �Orang yang beroleh kemenangan ialah orang yang mengawal dirinya daripada kerakusan, hawa nafsu dan kemarahan.�


    Abdullah al-Mubarak ketika menjawab pertanyaan supaya memberikan kesimpulan mengenai pengertian budi pekerti berkata, �Meninggalkan marah.�


    Wahab bin Muhaib berkata, �Kufur itu terdiri daripada empat faktor iaitu marah, nafsu syahwat, bodoh dan tamak.�


    Kesimpulannya, dalam apa juga keadaan dan situasi, kita sebagai umat Islam mestilah dapat mengawal sifat marah yang boleh merosakkan sesuatu.